کد خبر : 13862
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴

معصومه نیک‌کار

افزایش ۳۱ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر آستارا

افزایش ۳۱ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر آستارا
تکمیل لایروبی بستر و حوضچه، احداث ۲ کیلومتر دیوار محوطه که مطالعات آن آغاز شده است و احداث ساختمان برج کنترل کشتی ها که در مرحله مطالعه قرار دارد، با اعتبار سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری اجرا خواهد شد.

به گزارش پویشگران گیل:
تازه ترین گزارش اداره بندر و دریانوردی آستارا نشان میدهد طی سال گذشته ۳۰۷ هزار و ۲۱۶ تن کالا در این بندرگاه تخلیه و بارگیری شد که این رقم نسبت به سال ماقبل، ۳۱.۴ درصد افزایش یافته است.
رییس اداره بندر و دریانوردی آستارا تصریح کرد: در سال گذشه ۱۴۳ فروند کشتی به بندر آستارا وارد و خارج شد و این رقم نسبت به سال ماقبل آن، ۲.۱ درصد رشد را نشان می دهد.
کیانوش امیری افزود: میزان صادرات از بندر آستارا در سال قبل ۱۵۰ هزار تن و نسبت به سال ماقبل آن ۲.۷ درصد و میزان واردات ۴۵ هزار و ۵۰۰ تن بود که نسبت به سال ۹۹ به مقدار ۴.۴ درصد کاهش داشته است.
وی آمار ترانزیت کالا در بندر آستارا در سال ۱۴۰۰ را ۲۷ هزار و ۱۸۰ تن و دارای ۳۲ درصد کاهش نسبت به سال ۹۹ و میزان ترانشیپ کالا (تخلیه و بارگیری کالا از کامیون به کامیون در محوطه بندر) در سال گذشته را ۸۴ هزار و ۵۲۲ تن و با ۱۰۰ درصد افزایش نسبت به سال ۹۹ اعلام کرد.
رییس اداره بندر و دریانوردی آستارا تخلیه و بارگیری کانتینرهای یخچالی را در سال گذشته ۳۲۵ دستگاه و با ۲۶.۴ درصد افزایش نسبت به سال ۹۹ اعلام کرد و گفت: بار اغلب این کانتینرهای یخچال‌ی میوه و تره بار و محصولات کشاورزی بود.
به گفته امیری عمده کالاهای صادراتی از این بندر شامل محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی و میوه و تره بار و اغلب کالاهای وارداتی شامل غلات، چوب و تخته و بیشترین کالای ترانزیت شده، کود اوره بود.
وی بار اغلب کانتینرهای یخچالی را میوه و تره بار و تولیدات کشاورزی دانست و افزود: صادرات این قبیل تولیدات داخلی به طور معمول در نیمه دوم هر سال افزایش می یابد.
امیری با اشاره به نزدیکی بندر آستارا به بنادر حوزه دریای خزر در مقایسه با سایر بندرهای شمال ایران، مقصد اغلب کشتی‌های بندر آستارا را جمهوری آذربایجان اعلام کرد و شمار اشتغال مستقیم ایجاد شده در بندر را ۲۵۰ نفر و تعداد مشاغل غیرمستقیم را حدود ۷۵۰ نفر برشمرد.
پروژه های عمرانی و آخرین وضعیت لایروبی حوضچه بندر
رییس اداره بندر و دریانوردی آستارا درباره برنامه های عمرانی بندر برای سال ۱۴۰۱ گفت: تکمیل لایروبی بستر و حوضچه، احداث ۲ کیلومتر دیوار محوطه که مطالعات آن آغاز شده است و احداث ساختمان برج کنترل کشتی ها که در مرحله مطالعه قرار دارد، با اعتبار سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری اجرا خواهد شد.
امیری در خصوص برنامه های عمرانی با سرمایه گذاری بخش خصوصی (شرکت کاوه) در بندر آستارا اظهار کرد: تکمیل اسکله به امتداد ۷۵ برای تامین دومین اسکله ۱۵۰ متری، احداث محوطه پشتیبانی ترمینال رو رو با ۲ هکتار مساحت، تکمیل انبار پنج هزار متری، احداث محوطه بندر به مساحت چهار هکتار که زیرسازی آن انجام شده است و توسعه پایانه کانتینرهای یخچالی در دستور کار شرکت کاوه برای سال ۱۴۰۱ است.
وی تکمیل لایروبی بستر و حوضچه را مهمترین مشکل بندر آستارا اعلام کرد و گفت: اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در نظر دارد با استفاده از ظرفیت لایروب های موجود در بنادر شمال، لایروبی بندر آستارا را تا چند ماه آینده به عمق مورد نیاز برساند.
رییس اداره بندر و دریانوردی آستارا ادامه داد: در حال حاضر عمق بستر و حوضچه بندر به سه متر و ۸۰ سانتیمتر رسیده و برای تردد انواع کشتی‌ها کافی است اما اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان به تامین عمق حوضچه بندر آستارا به میزان پنج و نیم متر متعهد است و این امر تا چند ماه آینده انجام خواهد شد.
امیری شرایط آب و هوایی بندر آستارا را خاص توصیف کرد و افزود: از سال ۹۲ که بندر آستارا تاسیس شده، عمق نوار ساحلی خزر به علت عقب نشینی آب، کاهش یافته و این عقب نشینی و کاهش عمق آب در نیمه دوم هر سال تشدید می شود.
تردد نخستین کشتی در بندر آستارا به فروردین سال ۹۲ باز می گردد و این بندر چند منظوره با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپاست و برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.
شهرستان مرزی آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت و با سه مرز زمینی، ریلی و دریایی در غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.