کد خبر : 8325
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۱۰

جهادکشاورزی آستارا شالیکاران را به شخم زمستانه اراضی توصیه کرد

جهادکشاورزی آستارا شالیکاران را به شخم زمستانه اراضی توصیه کرد
نگهداری و جذب آب بیشتر در اراضی، آسان شدن آماده سازی زمین، از بین رفتن پناهگاه آفات و کاهش جمعیت آنها، صرفه جویی در مصرف آب با توجه به خشکسالی پیش بینی شده، بهره وری و افزایش محصول برنج و کاهش علف های هرز را از دیگر فواید شخم زمستانه است.

به گزارش پویشگران گیل:
مدیر جهاد کشاورزی آستارا از شالیکاران خواست با توجه به وجود آب کافی حاصل از بارش‌های اخیر و پیش‌بینی خشکسالی احتمالی در فصل بهار، هر چه سریعتر نسبت به شخم زمستانه شالیزارها اقدام کنند.
ساسان کارجویان تصریح کرد: در فصول پاییز و زمستان به خاطر بارش های فصلی، آب کافی در اختیار است و شرایط شخم زنی را تسهیل می کند و اگر در فصل بهار شاهد کم آبی باشیم شخم زمستانه، پشتوانه ای برای تسهیل شخم بهاره خواهد بود و شالیزارها با آب کم برای نشاء برنج آماده خواهند بود.
وی نگهداری و جذب آب بیشتر در اراضی، آسان شدن آماده سازی زمین، از بین رفتن پناهگاه آفات و کاهش جمعیت آنها، صرفه جویی در مصرف آب با توجه به خشکسالی پیش بینی شده، بهره وری و افزایش محصول برنج و کاهش علف های هرز را از دیگر فواید شخم زمستانه اعلام کرد.
به گفته او از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی آستارا، سه هزار و ۲۰۰ هکتار به کشت انواع برنج محلی و پر محصول اختصاص دارد و سالانه بیش از ۱۰ هزار تن برنج سفید برداشت میشود.
مدیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بیشترین نوع برنج از نوع هاشمی و میانگین تولید آن چهار و نیم تن شلتوک در هر هکتار است و امسال محصول حدود ۵۰ درصد شالیزارها به صورت مکانیزه با ۱۱ دستگاه کمباین برداشت شد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.