کد خبر : 26968
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۳۴

مدیر تعاون روستایی گیلان:

توزیع ۹ هزارتن کود تاکنون بین کشاورزان گیلانی

توزیع ۹ هزارتن کود تاکنون بین کشاورزان گیلانی
دکتر حسن پور:تاکنون موفق به دریافت بخشی از کود یارانه‌ای از شرکت خدمات حمایتی نشده‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران‌ گیل:

دکتر کیوان حسن‌پور لسکوکلایه گفت: بر اساس تقویم زراعی برنامه‌ریزی شده طی سال زراعی گذشته  (مهرماه ۱۴۰۱ تا مهرماه ۱۴۰۲) در مجموع حدود ۲۹ هزار تن انواع کود شیمیایی توزیع شد.

مدیر تعاون روستایی گیلان افزود: در نیمه نخست سال زراعی جاری هم طی دو مرحله در ماههای دی، بهمن و اسفند (۱۴۰۲) حدود ۹ هزار تن کود توزیع شده است و هم اکنون ۱۵ هزار تن کود دیگر در دست تامین است که طبق تقویم زراعی به مرور تامین و توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به تاخیر در توزیع مرحله سوم کودشیمیایی یارانه‌ای بین شالیکاران گیلان اظهار نمود: تلاش شد مشکل سریعتر مرفع شود ضمن آنکه شرکت‌های تعاونی روستایی، کشاورزی و تولید همچنین چایکاران به عنوان تشکل‌های مردم نهاد و بازوی خدمات رسان در کنار سازمان تعاون روستایی با محوریت شرکت خدمات حمایتی که نقش تامین کننده انواع کودهای شیمیایی را بر عهده دارد،در توزیع انواع کودهای شیمیایی همراه بوده و نقش مهمی در این توزیع ایفا می‌کند.

حسن‌پور با بیان اینکه سیاست‌گذاری اصلی سازمان تعاون روستایی برنامه‌ریزی،هدایت،حمایت و نظارت تشکل‌های تعاونی‌ در حوزه خرید و توزیع نهاده‌های کشاورزی است، اضافه کرد: با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نسبت به خرید ۱۱ هزار و ۵۱۴ تن انواع کود شیمیایی در نیمه دوم سال گذشته از شرکت خدمات حمایتی اقدام شد که از این میزان هشت هزار و ۱۵۸ تن به استان رسیده و توزیع شده و سه هزار و ۳۵۶ تن نیز تاکنون به استان حمل نشده‌ است.

مدیر تعاون روستایی گیلان بیان نمود: با وجود آنکه پیگیری‌ها و خرید به موقع انواع کودهای پایه مورد نیاز کشاورزان در دستور کار مدیریت تعاون روستایی قرار گرفت ولی تاکنون موفق به دریافت بخشی از کود یارانه‌ای از شرکت خدمات حمایتی نشده‌ایم که امیدواریم بر اساس قول مدیر این شرکت و پیگیری‌های سازمان تا اوایل اردیبهشت این کود در اختیار اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها قرار گیرد تا نسبت به توزیع آن اقدام شود.

وی با توضیح اینکه اتحادیه‌های تعاونی روستایی به علت مشکلات مالی در هر مرحله اقدام به خریداری کود می‌کند و تا زمان توزیع نمی‌توانند برای خرید مرحله بعدی اقدام نمایند، افزود: هزینه خرید کودهای ۲ مرحله قبل با وجود مشکلات مالی اتحادیه‌ها حدود ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد شد که از محل تسهیلات بانکی و اعتبارات اتحادیه‌های تعاونی روستایی تامین و خریداری شد.

مدیر تعاون روستایی گیلان در ادامه با بیان اینکه با نگاه مشورتی از جهاد کشاورزی خواسته شد تا نسبت به تامین ۱۵ هزار تن کود اوره اقدام کنند، افزود: بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مشکل توزیع کود در کشور مطرح بوده و پی‌گیری‌های لازم برای حل این مشکل در استان انجام شد و با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال تامین به موقع کود هستیم.

وی بیان کرد: ۳۸ درصد کودشیمیایی مورد نیاز کشاورزان از سوی سازمان تعاون روستایی گیلان و ۶۲ درصد نیز از سوی بخش خصوصی تامین و توزیع می‌شود ضمن اینکه کودهای غیرتکلیفی در حال توزیع توسط تشکل‌های اتحادیه‌ها دارای استانداردهای لازم است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های سازمان تعاون روستایی توزیع همگن کود شیمیایی است از اینرو کودهای غیرتکلیفی غیراستاندارد بازگشت داده می‌شود و اتحادیه‌ها مکلف به خرید کودهای استاندارد هستند.

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم این استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند. گیلان همچنین یکی از تولیدکنندگان مهم طیور در کشور است.

این خطه بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.