کد خبر : 20995
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۵:۵۶

استاندار در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی گیلان:

چشم‌انداز اقتصادی دستیابی به صادرات یک میلیارد دلاری است

چشم‌انداز اقتصادی دستیابی به صادرات یک میلیارد دلاری است
ufhsd:تاکید بر افزایش ظرفیت‌های اقتصاد دریا محور و رفع موانع و چالش‌های موجود، چشم انداز آینده صادرات استان را دستیابی به درآمد یک میلیارد دلاری.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران گیل:

اسدالله عباسی در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در کاهش وابستگی های کشور به صادرات مواد نفتی با استفاده از تولیدات داخلی، از تلاش‌های همه دست اندرکاران و  اتاق بازرگانی استان در اعزام هیات بلند پایه اقتصادی به کشور روسیه تقدیر کرد و افزود: حضور افراد مسئول در حوزه های مختلف و متخصص در قالب هیات‌های تجاری و اقتصادی، دستیابی به اهداف مورد نظر را سهل و ممکن میسازد و تاثیر بسزایی در جامعه هدف دارد.

*هدف از سفر اخیر به روسیه تحصیل بازار از دست رفته گیلان در حوزه اوراسیاست

استاندار گیلان هدف از سفر اخیر به روسیه را تحصیل بازار از دست رفته استان در حوزه اوراسیا برشمرد و گفت: حق مردم است که از دستاوردهای ارزنده این سفر بیشتر بدانند.

عباسی دستاوردهای این سفر در راستای تقویت مبادلات تجاری گیلان با روسیه را قابل توجه دانست و افزود: موفقیت در عرصه صادرات منوط به بازار یابی و حفظ بازار خارجی در قالب یک برنامه راهبردی بلند مدت است و این مهم در سفر اخیر بدرستی هدف گذاری شده است.

وی اضافه کرد: در این سفر همراهی دستگاه‌های اجرایی، اتاق بازرگانی،تولید کنندگان و صادر کنندگان موفق در قالب هیاتی اقتصادی و برقراری ارتباط بین تجار و بازرگانان دو کشور توانست فضای موجود را برای حضور بیشتر گیلان و شناساندن محصولات تولیدی اعم از صنعتی، کشاورزی، دانش بنیان و و فرهنگی فراهم کند.

*راه اندازی سرای تجاری ایرانیان در روسیه، فرصتی طلایی برای تجار و بازرگانان کشور است

نماینده عالی دولت در گیلان در مورد راه اندازی سرای تجاری ایرانیان در آستراخان نیز گفت: راه اندازی این سرا فرصتی طلایی برای تجار و بازرگانان ایران است لذا اتاق بازرگانی می تواند با انسجام همه تجار و بازرگانان فعال، سهم بیشتری از این بازار کسب کند.

وی تصریح کرد: سرای تجاری ایرانیان و تشکیل کارگروه تخصصی ترانزیتی و ارزی مبادلات تجاری گیلان و روسیه گامی برای دستیابی به اهداف مشترک دو کشور است.

عباسی با اشاره به ابلاغ اقتصاد دریا محور از سوی مقام معظم رهبری گفت: طبق تکالیف باید براساس منویات معظم له و برنامه های راهبردی دولت سیزدهم از این فرصت بدست آمده به درستی استفاده کنیم؛ گیلان پنجره و قطب تجارت و صادرات محصولات کشاورزی است اما اکنون تنها از ظرفیت جاده ای به صورت محدود استفاده می شود.

استاندار گیلان اضافه کرد: مشکلات موجود در ترانزیت کالا موجب می‌شود محصولات کشاورزی ما در زمان مناسب به دست خریدار و بازار هدف نرسد؛ باید فضایی ایجاد کنیم که با اتصال ریل به بنادر، رونق کشتیرانی و ایجاد خطوط منظم کشتیرانی ظرفیت اقتصادی کشور را افزایش دهیم.

 وی گفت: همچنین با رفع موانع موجود، کاهش تعرفه کالایی و استفاده از کشتی‌های کانتینری و یخچال دار مواد غذایی و محصولات کشاورزی را با قیمت مناسب جابجا کنیم.

عباسی فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه را یکی از بازارهای بسیار مهم و راهبردی برای تولیدات کشور دانست و افزود: یکی از مشکلات تجار و بازرگانان دوکشور عدم شناخت صحیح از ظرفیت های یکدیگر است که موجبات سوء استفاده برخی را فراهم می کند؛ اتاق بازرگانی می تواند واسط خوبی برای اتصال تولیدکنندگان و صادر کنندگان ایران و روسیه باشد.

وی سهم ایران از بازار ۲۹۵ میلیارد دلاری روسیه را بسیار اندک اعلام کرد و یاد آور شد: در سال‌های گذشته تفاهم نامه‌هایی در این زمینه منعقد شد اما هیچکدام عملی نشد؛ اما این سفر راهبردی،کاربردی و عملیاتی بوده و مدیران باید دستاوردهای آن را منعکس کنند و اصرار براجرای تفاهم‌نامه‌های منعقده بین طرفین داشته باشند.

استاندار گیلان ادامه داد: ما نیز با همتایان خود در آستراخان، داغستان و تاتارستان و بسیاری از استان‌ها و جمهوری‌های دیگر روسیه رایزنی‌های لازم را خواهیم داشت.

عباسی بر ایجاد پرواز هوایی رفت و برگشت از رشت به آستراخان و رشت به ماخاچ قلعه را در ارتقاء بازرگانی بین کشورها بسیار مفید عنوان کرد و گفت: با ایجاد خطوط منظم کشتیرانی و احداث کارخانه کشتی سازی باید در اقتصاد دریا محور تحول ایجاد کرده و ظرفیت بنادر را تا ۱۵ میلیون تن افزایش دهیم درحالیکه هم اکنون پنج تا ۱۰ درصد اقتصاد دریا در گیلان شکوفا شده است.

وی اظهار کرد: جمهوری داغستان نیز به لحاظ پیشینه های فرهنگی، دینی و مذهبی فرصت طلایی برای گردشگری و گردشگری سلامت در اختیار گیلان قرار می دهد که می توان از این ظرفیت به بهترین نحو بهره برد.

استاندار گیلان سرای تجاری ایرانیان و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در روسیه را فرصت مناسبی برای گیلان دانست و افزود: منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان همچنون بنادر گیلان در این بخش می تواند فعال شود و زمین رایگان در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد .

*مدیران دستاوردهای سفر روسیه را به مردم گزارش دهند

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به تلاش برخی افراد برای کم اهمیت جلوه دادن دستاوردهای سفراخیر روسیه، تاکید کرد: مدیران و دست اندرکاران مرتبط با تولید، ترانزیت و صادرات گیلان با بهره گیری از فضای رسانه ای، به تبیین و روشنگری افکار عمومی در این خصوص بپردازند و اجازه ندهند برخی ها، تلاشهای دولت انقلابی و مردمی سیزدهم را در حوزه تسهیل مبادلات خارجی و تقویت صادرات غیر نفتی کمرنگ و کم اهمیت جلوه دهند.

وی همچنین با اشاره به بی تفاوتی مسئولان و دست اندرکاران گذشته نسبت به ظرفیتهای اقتصادی و تجاری گیلان که در بازارهای قفقاز و سی آی اس نهفته بود، افزود: زمانیکه دولتمردان گذشته، سرنوشت کشور را به ارتباط با جهان غرب گره زده بودند، بهترین فرصتها در بازارهای قفقاز ، آسیای مرکزی و اوراسیا از دست رفت و اکنون دولت فعلی تمامی تلاش خود را بکار بسته تا این فرصت از دست رفته را در بستر بهبود روابط با استانهای جنوبی روسیه و تسهیل در امر تجارت با روسها احیا نماید.

*گیلان، پیشگام توسعه صادرات با کشورهای حوزه خزر و اوراسیا بویژه روسیه

استاندار همچنین ظرفیت اقتصادی و تجاری مناطقی چون آستاراخان و داغستان را برای تقویت مناسبات همه جانبه با گیلان متنوع و قابل توجه دانست و افزود: در این سفر تلاش شد تا علاوه بر تبادل تجاری و اقتصادی، در خصوص گردشگری سلامت، گردشگری مذهبی ، صنعت کشتی سازی و توسعه ی زیرساختهای بندری و اسکله سازی نیز با طرف های روسی گفتگو و مذاکره شود تا زمینه بهره گیری حداکثری از اقتصاد دریامحور فراهم آید.

عباسی تلاش مجدانه برای تکمیل هرچه سریعتر خط آهن رشت کاسپین و همچنین ارتقاء زیرساختهای بندری را در راستای بهره گیری از اقتصاد دریامحور حوزه ی خزر تحلیل کرد و با بیان اینکه درحال حاضر تنها کمتر از 10 درصد ظرفیتهای حوزه اقتصاد دریامحور برای گیلان تحقق یافته، افزود: با تقویت صنعت کشتیرانی و ترانزیت کالا در خزر می توان گیلان را به جایگاه مطلوبش بازگرداند و به عنوان پیشگام توسعه صادرات با کشورهای حوزه خزر و اوراسیا بویژه روسیه بدل ساخت.

در حال حاضر حجم مبادلات خارجی روسیه با کشورهای خارجی حدود 300 میلیارد دلار است که ایران تنها حدود 700 میلیون دلار از این ظرفیت را در اختیار دارد.

وی در همین رابطه اظهار کرد: تحریم روزافزون دنیای غرب علیه روسیه فرصتی ست تا ایران از طریق گیلان به بازارهای داخلی این همسایه شمالی ورود کرده و به تعمیق مناسبات بپردازد.

نماینده عالی دولت در گیلان تاکید کرد: قطار توسعه کشور و استان در حال حرکت است و مردم ثمره تلاش های دو ساله دولت مردمی و انقلابی آیت الله دکتر رئیسی را در روزهای آینده مشاهده خواهند کرد و تا اواخر امسال و سال آینده نتایج عملکرد مثبت مدیران در استان برای مردم عزیز که شایسته بهترین خدمات هستند، ملموس خواهد بود.

*انتخاباتِ مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی بایستی باشکوه برگزار شود

استاندار گیلان همچنین به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره انتخابات در دیدار جمعی از مردم استان‌های کرمان و خوزستان با ایشان، اشاره کرد و گفت: معظم له فرمودند: “انتخاباتِ مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی بایستی باشکوه برگزار شود.” این فرمان ولی فقیه است که باید به درستی تبیین و اجرایی شود.

عباسی با اشاره به تاکیدات رهبری مبنی بر انجام چهار خصوصیتِ مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت به معنای حقیقی و امنیت انتخابات، افزود: دو کلمه‌ جمهوری و اسلامی هر دو وابسته به انتخابات است واگر انتخابات در کشور نباشد یا دیکتاتوری است یا هرج و مرج.

وی فرمایشات مقام معظم رهبری را چراغ هدایت جامعه دانست و با بیان اینکه انتخابات تحول ایجاد می‌کند، بیان کرد: بر اساس فرموده معظم له”حضور پرشور مردم در انتخابات وحدت ملی و انگیزه ملت ایران برای حضور در صحنه را نشان می‌دهد. انگیزه‌ی ملت قدرت_ملی به وجود می‌آورد.”

*رییس اتاق بازرگانی گیلان:بسیاری از موانع و محدودیتهای حوزه صادرات ایران با روسیه در سفر اخیر آسیب شناسی و رفع شد

رییس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی گیلان نیز در این نشست، ابعاد اقتصادی سفر اخیر هیات تجاری گیلان به ریاست استاندار به روسیه را تشریح کرد و گفت: در این سفر، بسیاری از موانع و محدودیتهای حوزه ی ترانزیت، کمرگ و صادرات تجار و بازرگانان کشور با استانهای مختلف روسیه آسیب شناسی و رفع شد.

قاسم رضائیان افزود: اکنون بستر برای ارتقاء حداکثری مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و روسیه با نقش آفرینی گیلان بیش از پیش فراهم است.

 وی ادامه داد: می توان در یک برنامه  میان مدت حجم مبادلات فعلی دو کشور را از 700 میلیون دلار فعلی یه بیش از یک میلیارد دلار افزایش داد و بسوی اهداف کلان تر که ارتقاء مناسبات تا 10 میلیارد دلار است، حرکت نمود.

در این جلسه، رسول فرخی نماینده مردم شهرستانهای لاهیجان و سیاهکل به بیان نقطه نظرات خود پرداخت و تیمور پورحیدری، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان، صادق برزگر، ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک انزلی، حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی و صالح محمدی رییس سازمان جهاد و کشاورزی گیلان هر یک در سخنانی تاثیرات و پیامدهای سفر اخیر هیات گیلانی به روسیه بر رونق تولید و صادرات محصولات کشاورزی و بهبود زیرساختهای بندری و کشتی رانی استان را تشریح کردند و استفاده  بهینه از فرصتهای ایجاد شده را گامی در جهت رونق اقتصاد، اشتغال و درآمدزایی برای جامعه  ایران و استان گیلان عنوان نمودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.