کد خبر : 14874
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸

دکتر داریوش ساعد: تاثیر ترک سیگار از برخی داروهای کاهنده‌چربی خون بیشتر است

دکتر داریوش ساعد: تاثیر ترک سیگار از برخی داروهای کاهنده‌چربی خون بیشتر است
سیگاری‌ها حداقل 10 سال طول عمر کمتری نسبت به افرادی که هیچ وقت سیگار نکشیده‌اند،دارند. نکته جالب اینکه شیوع مصرف سیگار در آمریکا از سال 1965 تا 2017 از 52% در مردان به 16% و در زنان از 32 %به 12 % رسیده است .ولی متاسفانه در جوامع در حال توسعه شیوع مصرف سیگار در حال افزایش است.

                                                                                         

به گزارش پویشگران گیل، بر اساس آمارهای منتشر شده طی سال های اخیر آمار ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در کشور افزایش یافته است؛ بیماری‌هایی که به عنوان اولین عامل مرگ و میر نیز شناخته می‌شوند. براساس یکی از آمارهای اعلام شده، در ایران روزانه حدود 300 نفر بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی فوت می‌کنند. بالا بودن آمار مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی و از سویی افزایش آمار مرگ و میر ناشی از آن می‌طلبد تا سطح آگاهی مردم نسبت به عوامل زمینه ساز در بروز این بیماری‌ها افزایش یابد و با کنترل این عوامل بتوان میزان آمار ابتلا و مرگ‌های ناشی از آن را نیز کاهش داد. به همین منظور با دکتر داریوش ساعد یکی از متخصصان موفق و خوش آتیه قلب کشور درباره مهمترین عوامل در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و نحوه پیشگیری و کنترل این نوع بیماری‌ها به گفتگو نشسته ایم.
دکتر داریوش ساعد نفر اول فارغ التحصیلان پزشکی عمومی (دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان)، رتبه 46 آزمون دستیاری سال 85، فارغ التحصیل تخصص قلب و عروق از بیمارستان قلب شهید رجایی (یکی از بهترین بیمارستان قلب کشور)، فارغ‌التحصیل فلوشیپ (فوق تخصص) اکوکاردیوگرافی بیمارستان قلب شهید رجایی، مؤلف مقالات متعدد در ژورنال‌های علمی معتبر داخلی و خارجی، فعالیت در بیمارستان‌های مختلف دولتی و خصوصی تهران و شیراز و رشت را در رزومه‌ی کاری خود دارد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پویشگران گیل گفت : بیماری‌های قلبی – عروقی از  شایع‌ترین علت مرگ‌های ناگهانی هستند (70 %) که اکثر کشورهایی که درآمد کم و متوسط دارند، رخ می‌دهد. کاهش در میزان مرگ براساس سن ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته مغزی که به کشورهایی با درآمد بالا از اواسط دهه هفتاد میلادی به بعد رخ داده است نیمی از آنها به دلیل سیاست‌های پیشگیری خوب (کنترل عوامل خطر) و نیمی دیگر بهبود در کیفیت درمان اهم از دارو و جراحی است.
این متخصص قلب ادامه داد: در مورد بیماری قلبی
دو مورد پیشگیری داریم، یکی پیشگیری اولیه از بروز عوامل خطر قلبی و عروقی و دیگری پیشگیری ثانویه که به جهت پیشگیری از بروز علائم بالینی در افرادی است که عوامل خطر قلبی – عروقی دارند. پیشگیری از بروز علائم بالینی در افرادی است که عوامل قلبی دارند. پیشگیری اولیه مشخصه‌های اجتماعی سلامت مانند فقر، شرایط زندگی ، شهرنشینی ،آلودگی هوا،میزان تحصیلات ،زندگی بدون تحرک و استرس تمرکز می‌کند. پیشگیری اولیه روی کنترل عوامل خطر قلبی – عروقی و پیشگیری ثانویه روی بیماران دارای مشکل قلبی به جهت کاهش احتمالی تکرار آن حوادث در آینده تمرکز می‌کند.
دکتر داریوش ساعد با بیان اینکه کشورهای اسکاندیناوی کمترین میزان شیوع بیماری ایست قلبی را دارند و در پیشگیری اولیه موفق بودند،افزود: بیشترین میزان عامل خطر موثر در ریسک قلبی- عروقی ،فشار خون( 22%) و کلسترول(8%) است. در عوامل خطر مرگ به هر دلیل(قلبی و غیر قلبی ) 26 درصد فاکتورهای رفتاری و 12.5 درصد به دلیل آموزش پایین است. در مورد سکته قلبی بیشترین عامل خطر، کلسترول و بعد از آن فشار خون ، دخانیات ، چاقی شکمی و دیابت می‌باشد.
این پزشک متخصص قلب و عروق فلوشیپ اکوکاردیوگرافی با بیان اینکه روش‌هایی که باید در جامعه به کار گرفته شود شامل محدودیت در مصرف چربی و دخانیات، نمک و قند،مصرف الکل و بهبود کیفیت تغذیه و افزایش میزان فعالیت‌های بدنی است، گفت:
25 درصد کودکان در ابتدا که پارامترهای سلامت را ندارند،70 درصد آنان تا اوایل بزرگسالی این پارامت‌ها را نخواهند داشت. لذا برنامه‌ریزی کلان اجتماعی باید با تمرکز از کودکی شروع شود.
این متخصص قلب همچنین با اشاره به تمرکز مطالعات جدید بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه بخصوص در افراد جوان است یاد آورشد که جوانان  با توجه به سال‌های زیادی که در معرض عوامل خطر قلبی در پیش رو خواهند داشت،اقدامات پیشگیری دراین سن  تاثیر بسیاربیشتری نسبت به افراد سن بالا خواهد داشت.
دکتر ساعد عنوان نمود: عوامل خطر بیماریهای قلبی و عروقی آترو اسکروتپیک شامل: سابقه خانوادگی(مردان کمتر از 55 سال  وزنان کمتراز 65 سال )، بارداری ،یائسگی زودرس ،اختلالات التهابی مزمن،سابقه پرهاکلاپس اسموتیپ، کلسترول بالا (LDH >160 )، نارسایی مزمن کلیه (GFR<60 )، سندرم متابولیک ، کم خونی،رماتیسم مفصلی، لوسومی سیلورمازیس، تری گلسیرید بالینی 175 کنسل نشده است و در این خصوص تصریح کرد: عوامل خطررا می توان به  سیگار، قلیان، سیگار الکترونیک اشاره کرد.
وی با تأکید بر اینکه مصرف دخانیات به تنهایی مهمترین علت قابل پیشگیری مرگ است، ادامه داد:از هر 5 مرگ در آمریکا یکی به علت سیگار بوده است.(ناشی از بیماریهای قلبی،بدخیمی ریه، بیماری انسداد مزمن ریوی ) سیگار فقط باعث انسداد عروق کرونر قلب نمی‌شود بلکه احتمال پارگی انسداد شریان آئورت، انسداد عروق محیطی،مرگ ناگهانی و سکته مغزی می شود.
این پزشک متخصص قلب و عروق همچنین گفت:سیگاری‌ها حداقل 10 سال طول عمر کمتری نسبت به افرادی که هیچ وقت سیگار نکشیده‌اند،دارند. نکته جالب اینکه شیوع مصرف سیگار در آمریکا از سال 1965 تا 2017 از 52% در مردان به 16% و در زنان از 32 %به 12 % رسیده است .ولی متاسفانه در جوامع در حال توسعه شیوع مصرف سیگار در حال افزایش است.
دکتر ساعد با اعلام اینکه سیگاری‌ها بدانند ترک سیگار ریسک حوادث کرونری آنها را بعد از 5 سال به اندازه افرادی است که هیچوقت سیگار نکشیده اند،می‌رساند از نظر قدرت کاهش خطرات قلبی –عروقی هیچ زمانی برای ترک سیگارخیلی دیر محسوب نمی‌شود.
وی همچنین در مورد میزان فواید تاثیر ترک سیگار گفت:حتی می‌تواند از نظر داروهای اثبات شده قلبی مانند داروهای کاهنده‌چربی خون بیشتر باشد.
وی خاطرنشان کرد:متاسفانه ریسک بروز بدخیمی ریه،معده و لوزالمعده برای بیشتر ازده سال از ترک سیگار باقی می‌ماند وهمچنین شیوع مصرف سیگارهای الکترونیک را در حال افزایش عنوان کرد و بیان داشت که این امر  می‌تواند منجر به یک پنومونیت التهاب ریه شود.
دکتر ساعد در پایان یادآور شد:مهمترین بخش هر برنامه پیشگیری از مصرف سیگار باید از مدارس آغاز شود.

مصاحبه از: مرتضی جلیل‌نژاد

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.