کد خبر : 1416
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶

استاندار گیلان:در سال زراعی سخت کنونی مدیریت منابع آبی نگاه ویژه‌تری می‌طلبد

استاندار گیلان:در سال زراعی سخت کنونی مدیریت منابع آبی نگاه ویژه‌تری می‌طلبد

به گزارش پویشگران گیل: استاندار گیلان با بیان اینکه امسال نسبت به سال زراعی گذشته شرایط سختی‌تری داریم بر ضرورت مدیریت منابع آبی و ذخایر آب در استان تاکید کرد. اسدالله عباسی به منظور بازدید از وضعیت سد منجیل در سفر به شهرستان رودبار در جلسه حفاظت از منابع آب شرکت و اظهار کرد: اگر

به گزارش پویشگران گیل:
استاندار گیلان با بیان اینکه امسال نسبت به سال زراعی گذشته شرایط سختی‌تری داریم بر ضرورت مدیریت منابع آبی و ذخایر آب در استان تاکید کرد.
اسدالله عباسی به منظور بازدید از وضعیت سد منجیل در سفر به شهرستان رودبار در جلسه حفاظت از منابع آب شرکت و اظهار کرد: اگر چه شرایط سخت‌تری را در سال زراعی جدید داریم اما با اتکال به خداوند و همت و اراده مدیران جهادی همراهی و همکاری مردم و کشاورزان و نیز اطلاع رسانی به موقع این مرحله را با موفقیت پشت‌ سر خواهیم گذاشت.
وی با تاکید بر اینکه ضعف‌های سال گذشته نباید در سال زراعی جاری تکرار شود، تصریح کرد: مدیران گیلان باید هماهنگ عمل و مدیریت کنند و سختی کار در سال زراعی جدید را از دوش کشاورزان بردارند و خود این فشار و دشواری ناشی از کمبود منابع آبی را تحمل کنند.
نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر ایجاد فضای مدیریت جهادی در محیط کار خاطرنشان کرد: ساعت کار باید شبانه‌روزی باشد و همه دستگاه‌های مربوطه و نیروها در کنار کشاورزان و همراه و یاور آنان باشند.
وی با بیان اینکه کشاورزان پای کار هستند و امور مربوط به شخم اولیه و خزانه‌گیری و سایر مباحث مربوط به کشت و کار را بر اساس تقویم زراعی انجام داده و می‌دهند، اظهار کرد: آموزش کشاورزان به عنوان اولویت در دستور کار باشد و اطلاعات لازم در ارتباط با مدیریت آب به طور مستمر به آنان داده شود.
نماینده عالی دولت در استان گیلان با تاکید بر ضرورت توجه کشاورزان به بیمه محصولات کشاورزی افزود: کشاورزان را باید به این کار تشویق و ترغیب کرد.
وی با تاکید بر اینکه کود شیمیایی مورد نیاز و در صورت نیاز تسهیلات لازم در اختیار کشاورزان قرار گیرد،خاطر نشان کرد: در مصرف آب شرب وکاهش مصرف هم مدیریت لازم صورت گیرد و به افراد پرمصرف تذکر داده شود.
استاندار گیلان در بخش دیگری از این جلسه در ارتباط با مبارزه با ملخ مراکشی در باغات استان اظهار کرد: در ۲ سال اخیر زحمات زیادی کشیده شد اما موضوع ریشه کنی این آفت باید جدی گرفته شود.
استاندار گیلان‌ بعد از این جلسه از سد سفیدرود بازدید کرد، سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.
این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.
بر اساس آمارها؛ میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش‌ها و مصارف مختلف می‌باشد که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و بیشترین بخش آب‌بر کشاورزی استان شالیزارهاست.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزارهکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌ است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود،بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.