کد خبر : 8687
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲

سیاست توسعه متوازن سرمایه ‌گذاری در بخش‌های تولیدی گیلان دنبال می‌شود

سیاست توسعه متوازن سرمایه ‌گذاری در بخش‌های تولیدی گیلان دنبال می‌شود
آمادگي مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در تأمين امکانات و اعتبارات لازم برای بالندگي صنعت استان گيلان

به گزارش پویشگران گیل:
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ریزی اين وزارتخانه برای تولید 10 هزار مگاوات برق و تأمین برق پایدار برای واحدهای صنعتی در سطح کشور خبر داد.
به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان در ديدار با استاندار گیلان با اشاره به وجود ۸۴۴ شهرک و ناحیه صنعتی فعال در سطح کشور گفت: ۴۹ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتي و تولیدی هم‌اکنون در سطح این شهرک‌ها و نواحی صنعتی واجد پروانه بهره برداری و درحال فعالیت هستند که سهم اشتغالزایی آن‌ها ایجاد بیش از یک میلیون شغل مستقیم در سطح کشور است.
وی با اشاره به فعالیت ۲۳۷ تصفیه خانه فاضلاب صنعتی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی افزود: ایجاد تصفیه خانه‌های فاضلاب صنعتی و تصفیه و بازچرخانی مجدد پساب‌های صنعتی در راستای تأمین آب پایدار برای صنعت، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های عملیاتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ايران است.
رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران اضافه کرد: هم اکنون ۳ تصفیه خانه فاضلاب صنعتی در استان گیلان در دست احداث است و امیدواریم تا پایان سال وارد مدار بهره برداری شوند.
رسولیان تأمین برق پایدار را یکی دیگر از مهم‌ترین نیازهای صنعت کشور عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به ضرورت تأمین برق صنايع، وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز با تأکید بر تأمین و خود تأمینی برق به این موضوع ورود کرده است.
وي يادآور شد: با حمایت از ایجاد نيروگاه‌هاي انرژی تجدید پذیر به‌خصوص انرژی‌های خورشیدی، مقدمات کار انجام و تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: در راستای خود تأمینی برق، با اعطای مجوز براي تأسیس و راه اندازی نیروگاه‌های مقياس کوچک CHP و DG به واحدهای صنعتی و سرمایه گذاران، مشوق‌هایی همچون فروش برق مازاد بر نیاز واحد صنعتی به دولت، فروش برق به واحدهای فولادی سایر استان‌ها بدون پرداخت حق ترانزیت، اعطای ۱۰۰ مترمربع زمین رایگان به ازای تولید هر یک مگاوات برق برای احداث نیروگاه‌های کوچک و نیز مجوز ورود تجهیزات و امکانات دست دوم برای راه اندازی این نیروگاه‌ها برای سرمایه گذاران درنظر گرفته شده است.
رسولیان اظهار داشت: تا کنون تقاضای سرمایه گذاری برای تولید ۷۰۰ مگاوات برق از سوی بخش خصوصی به وزارت صنعت، معدن و تجارت واصل شده است.
وی همچنین از برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق و تأمین برق پایدار برای واحدهای صنعتی در سطح کشور خبر داد.
رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران در ادامه با اشاره به راه اندازی مجدد واحدهای راکد صنعتی و افزایش سهم تولید در واحدهایی که کمتر از ظرفیت واقعی خود درحال فعالیت هستند، گفت: تا کنون ۱۲ هزار و ۶۷ واحد تولیدی در داخل و خارج از شهرک‌ها و نواحي صنعتي شناسایی شده‌اند که درحال رکود به‌سر می‌برند.
رسوليان تصریح کرد: سال گذشته در قالب حمایت و همكاري لازم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در سطح استان‌ها، دو هزار واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشتند و خوشبختانه در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ماقبل آن شاهد کاهش ۱۵ درصدی واحدهای راکد در سطح کشور بودیم.
وی در ادامه با اشاره به استقرار حدود ۹۳۰ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گیلان بيان كرد: از این میزان حدود ۱۹۰ واحد غیرفعال و راکد در گیلان شناسایی شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نسبت واحدهای راکد صنعتی در گیلان به میزان ۲۳ درصد افزود: متوسط واحدهای راکد صنعتی در کل کشور کمتر از ۱۵ درصد است.
رسولیان اضافه کرد: عارضه یابی و کمک به حل این مشکل به‌طور جدی در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان قرار دارد و همسو با آن امیدواریم با حمایت و همراهی استاندار و بانک‌ها در تأمین منابع مالی و راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی راکد گام‌های ارزشمندی برداشته شود.
وي با تأکید بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنعتی استان گیلان ادامه داد: با توجه به نرخ ۱۳ درصدی بیکاری در گیلان، اختصاص زمین برای احداث و راه اندازی شهرک‌های صنعتی و کارگاهی، یکی از الزامات جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری، استفاده از توان علمی و انگیزه جوانان در تولید و خودکفایی، ایجاد اشتغال و افزایش سهم درآمد سرانه است.
رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران با اشاره به کمبود زمین صنعتی در گیلان و محدودیت‌‌ها و الزامات زیست محیطی در اين استان اظهار اميدواري كرد با همراهی استاندار و کمک مسئولان، اراضی جدیدی برای استقرار و راه اندازی صنایع در گیلان اختصاص یابد.
رسولیان بر آمادگي مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در تأمين امکانات و اعتبارات لازم برای بالندگي صنعت استان گيلان تأكيد كرد.
سیاست توسعه متوازن سرمایه ‌گذاری در بخش‌های تولیدی گیلان دنبال می‌شود
استاندار گیلان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از نگاه عملیاتی و تلاش‌های میدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، با بیان این‌که سیاست توسعه متوازن سرمایه‌ گذاری در بخش‌های تولیدی اين استان دنبال می‌شود؛ آینده‌ نگری و استفاده از طرح‌های نوآور و دانش ‌بنیان برای رونق صنعت و نیز واگذاری زمین به متقاضیان دارای اهلیت در جهت بازگرداندن واحدهای راکد و غیرمولد به چرخه تولید را مورد تأکید قرار داد.
اسدالله عباسی با اشاره به ظرفیت‌های گیلان در حوزه تولید اظهار داشت: در دهه ۸۰ و پیش از آن، گیلان استانی کشاورزی محسوب می‌شد و توسعه صنعت در آن مورد توجه جدی قرار نمی‌گرفت.
وی با بیان این‌که امروز شرایط استان دچار تحولی چشمگیر است، تولید در گیلان را رکن مهم اقتصاد و اشتغال خواند و افزود: شمار قابل توجهی از واحدهای تولیدی استان حائز رتبه ممتاز در کشور هستند، اما بخشی از واحدهای تولیدی نیز در وضعیت راکد و نیمه فعال قرار دارند که لازم است در جهت رفع موانع پیش روی آن‌ها و ورود به چرخه تولید، فعالیتی جهادی به انجام رسد.
استاندار گيلان به موضوع کمبود زمین و عدم استفاده صحیح از ظرفیت شهرک‌های صنعتی گیلان اشاره کرد و با تأکید بر لزوم مدیریت منابع موجود، آینده نگری و بهره گیری از طرح‌های نوآور و دانش بنیان اضافه كرد: فراهم کردن زیرساخت‌ها و توجه به کیفیت افزایی آن‌ها باید مورد توجه باشد.
عباسي با بیان این‌که نمی‌توان از محل اجتماع چند واحد تولیدی به‌عنوان شهرک صنعتی یاد کرد، مبلمان شهری، زیباسازی محیطی و نیز جانمایی نماد (اِلمان)های مرتبط را از ضروریات معماري شهرك‌هاي صنعتي خواند و ادامه داد: تصفیه فاضلاب و اطمینان از مقادیر دقیق برای حد مجاز شاخص‌های آلاینده در پساب خروجی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وي صدور مجوزهای بی  نام برای سرمایه  گذاری در نقاط مختلف استان گيلان را راهکاری برای سهولت فعالیت سرمایه  گذاران بدون معطلی در پیچ و خم‌های اداری خواند که آمایش و مزیت های منطقه ای سرمایه گذاری در آن لحاظ شده است.
استاندار گيلان با اشاره به گردشگر پذیر بودن اين استان و لزوم توجه به زیباسازی محیطی به‌ویژه در مبادی ورودی گيلان اظهار داشت: شهرداری‌ها می‌توانند نسبت به ایجاد شهرک‌های کوچک مقیاس با هدف تمرکز در ساماندهی مشاغل اقدام کنند.
عباسي تأمین اراضی مورد نیاز شهرک‌هاي صنعتي را منوط به ارائه گزارشی از عملکرد صورت ‌گرفته و نحوه استفاده از منابع خواند و تأكيد كرد: در صورت عملکرد موفق شهرک‌های صنعتی از آن‌ها برای توسعه و تأمین زیرساخت‌هایی همچون زمین حمایت می‌کنیم.
وی با اشاره به ضرورت آسیب شناسی در بخش‌های تولیدی استان خاطرنشان کرد: به منظور توسعه متوازن سرمایه ‌گذاری در گیلان، تمرکز زدایی از مرکز استان و جلوگیری از پدیده مهاجرت، باید سرمایه ‌گذاران را به سمت فعالیت در شهرستان‌ها سوق و ارتباط مؤثر میان آنان و دستگاه‌های اجرایی را شکل داد.
استاندار گیلان با تأکید بر این‌که در واگذاری‌ها اهلیت افراد مورد سنجش قرار گیرد، افزود: توسعه صنعت باید همسو با محیط زیست و با رویکرد کاهش آلایندگی‌های محیطی باشد. از این ‌رو از صنایع دانش بنیان و روزآمد برای رونق تولید و صنعت استفاده شود.
عباسي خلع ید سریع زمین هایی که در اختیار افراد دارای مجوز تولید قرار دارد، اما این افراد اقدام به تولید نکرده اند را ضروری دانست و اضافه كرد: این زمین ها را در اختیار افرادی قرار می دهیم که کار می کنند تا بتوانیم واحدهای راکد و غیر مولد را به چرخه تولید بازگردانیم.
وی همچنین خواستار ایجاد توازن و عدالت در توسعه صنعتی در نقاط مختلف استان گيلان شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ايران در سفر دو روزه به گیلان و در حاشیه برگزاری نشست اجرایی و تخصصی مديران ستادی و استانی اين سازمان در بندر انزلي، با نماینده ولی فقیه در گيلان و امام جمعه رشت دیدار و گفت‌وگو کرد.
در نشست اجرایی و تخصصی مدیران ستادی و استانی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران كه به مدت دو روز به ميزباني شركت شهرك‌هاي صنعتي گيلان در بندر انزلي آغاز به كار كرده است، مهم‌ترين موضوعات اجرايي حوزه صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي در قالب ۸ كارگروه تخصصي مورد بررسي و تصميم گيري قرار مي‌گيرد.
در آيين گشايش اين گردهمايي با حضور علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شهاب جنابی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه سازمان هوشمند و واگذاري الكترونيكي زمين در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان يكي از پروژه‌هاي تحولي وزارت صنعت، معدن و تجارت رونمايي و از ۹ شركت شهرك‌هاي صنعتي كه در شاخص‌هاي برنامه عملياتي سال ۱۴۰۰ حائز رتبه‌هاي برتر شدند، تقدير شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.