کد خبر : 28757
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰

حمایت از اشتغال در گیلان با کارشکنی مدیران غیربومی بانک‌ها!

حمایت از اشتغال در گیلان با کارشکنی مدیران غیربومی بانک‌ها!
پرونده‌های تسهیلات بانک‌ها را با یک کارشناس بررسی کنید نه کارشکن.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران‌ گیل:

آقای استاندار از کارشکنی مدیران غیربومی بانک‌های استان خبر دارید؟ آقای دکتر عباسی شما که در جلسه کارگروه امور اقتصادی،اشتغال و سرمایه گذاری استان گیلان،از نهادهای حمایتی خواسته اید تا گزارش واقع بینانه و راستی‌آزمایی شده از اشتغال ارائه دهند و از هدر رفت منابع جلوگیری و نموداری از اشتغال واقعی ترسیم کنند،از عملکرد مدیران غیربومی بانکهای دولتی گیلان خبردارید؟

شما از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواستید با همگرایی به تحقق شعار راهبردی دولت در بخش‌های اشتغال،تولید،معیشت، اقتصاد و رفاه جامعه کمک کنند و هدف اصلی ارائه تسهیلات محقق شود و اشتغال افراد دائمی و مستمر باشد،از میزان تسهیلات، زمان بازپرداخت و سدهای برسر راه تسهیلات خبر دارید؟

آقای استاندار شما اعتقاد دارید که نظارت‌ها و بازرسی‌هایی می‌تواند از هدررفت منابع جلوگیری کند و منابع باید در راستای اهداف پیش‌بینی شده و طرح‌های موفق هدایت شده تخصیص یابند و در این رابطه دستگاه‌های صادرات محور،مشاغل روستایی،دانش‌آموختگان دانشگاهی، واحدهای تولیدی دانش بنیان و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در اولویت قرار دارند آیا مطلع هستید که اعتبار و تسهیلات در برخی بانک‌ها به چه صورتی پرداخت می‌شود؟
آیا از راستی آزمایی بانک‌های دولتی در استان که با مدیران غیربومی اداره می‌شود و تلاش دارند تا کسب و کارهای دانش بنیان جوانان را زیرسوال ببرند خبر دارید؟
شما از جذب حداکثری تسهیلات قرض الحسنه با اولویت کارفرمایی صحبت کرده‌اید تا به اشتغال دائم منجر شود ولی می‌دانید از تسهیلات با سودهای گزاف هم خبری نیست!!! شما در جلسات اقتصادی با بیان نگاه و دیدگاه مقام معظم رهبری به مسئله راهبردی اقتصادی تاکید دارید و بسیج مردمی در مساله اقتصاد را موجب جهش تولید و اعتماد مردم  میدانید،این عملکرد بانکها ایجاد امید نیست خود ناامیدی است و دیگر دشمنی بیرونی نیاز ندارد.

استاندار مردمی و جوان گرای گیلان شما در جلسه 12 آذر سال گذشته از همه مدیران خصوصا امور شعب بانک‌های استان گیلان خواستید که در راستای تحقق برنامه‌های دولت در حوزه اشتغال و سرمایه گذاری عملکرد بهتری داشته و با نظارت دقت لازم را در پرداخت منابع داشته باشند تا مشکلات سال‌های گذشته تکرار نشود و بانکهای عامل نیز با کوتاه کردن فرآیند پرداخت تسهیلات نهایت همکاری را در این زمینه داشته باشند تا این تسهیلات باتوجه به محدودیت‌ها سریع‌تر پرداخت و تکلیف نموده اید،بانک‌های خصوصی و دولتی تکلیف دارند تا ۷۰ درصد از منابع خود را در گیلان برای رشد تولید اختصاص دهند. اما یک روز سرزده به بانکهای دولتی گیلان بروید و پرونده‌ها را با یک کارشناس بررسی کنید نه کارشکن.
آیا دوره کارشکنان غیربومی تمام نشده است که همت جوانان این استان را به بهانه‌های مختلف تحت شعاع قرار میدهند و تلاش دارند تا شاهد عدم ارتقاء وضعیت اقتصادی و ثبات گیلان باشند؟
این شعار نیست. واقعیتی است که در حال وقوع است ولی ضرب آهنگ سهمگین این رفتار در سال‌های دیگر بروز می‌کند بسان فاجعه ورشکستگی کارخانه‌های شهر صنعتی…

آقای استاندار بر اساس آخرین آمار منتشر شده از بانک مرکزی در پایان یازدهمین ماه ۱۴۰۲ مجموعا ۶ هزار و ۸۶۰ همت تسهیلات جاری و غیرجاری توسط شبکه بانکی کشور اعطا شده است.
به‌طور کلی میزان دریافت تسهیلات در استان تهران به دلیل نسبت بسیار بیشتر تولیدی‌ها و دفاتر مرکزی آن‌ها در این استان نسبت به سایر استان‌ها بالاتر است. به عبارت دیگر بیش از ۵۸ درصد کل تسهیلات به استان تهران تخصیص یافته است. این درحالیست که نتایج در بررسی رشد میزان تسهیلات اعطایی به بقیه استان‌ها متفاوت است.
قم و کهگیلویه و بویراحمد، پیشتازان رشد تسهیلات،بر اساس بررسی‌ها بیشترین رشد ارزش تسهیلات از بهمن ۱۴۰۱ تا ماه مشابه در ۱۴۰۲ در استان اردبیل با نرخ رشد ۴۸.۵ درصد به ثبت رسیده است. سپس قم و کهگیلویه و بویراحمد نیز بیشترین رشد میزان تسهیلات را با نرخی معادل ۴۶ تا ۴۷ درصد تجربه کرده‌اند و کمترین رشد تسهیلات کشور در استان گیلان و مناطق آزاد تجاری

به‌طور کلی اعطای تسهیلات اصلی‌ترین روش تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است و چنانچه رشد تسهیلات یک استان بیشتر از سایر باشد، نشان‌دهنده توجه بیشتر سیستم بانکی به تامین منابع مالی آن استان است. هرچند ممکن است سهم استان از کل تسهیلات کوچک باشد اما به‌هرحال رشد بالاتر آن به معنای بهبود شرایط تامین مالی است.
در مقابل قابل مشاهده است استان گیلان با نرخ رشد ۲۲.۶ درصدی تسهیلات در پایینترین رتبه میان سایر استان‌ها قرار گرفته است. البته با در نظر گرفتن رشد تسهیلات در مناطق آزاد تجاری، رشد ۱۰.۷ درصدی وام‌ها در این مناطق قابل توجه است.

این گزارش تکمیل خواهد شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.