کد خبر : 28608
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۱۳

وزیر نفت:

خودکفایی صنعت نفت با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

خودکفایی صنعت نفت با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان
h,[d:تکمیل پروژه‌های نیمه تمام به عنوان یک راهبرد اصلی از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران‌ گیل:

جواد اوجی، وزیر نفت در آیین افتتاح بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت،گاز،پالایش و پتروشیمی که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: امسال ۱۷۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی در نمایشگاه مشارکت دارند که این آمار حاکی از  افزایش ۵۰ درصدی شرکت‌کنندگان در نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته است.

وی در ادامه، با اشاره به دستاوردهای صنعت گاز کشور از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، گفت: افزایش تولید ۵۴ میلیون مترمکعبی گاز، ۲۲۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت فرآورشی کشور و ۱۰ میلیون تنی پتروشیمی کشور در طول عمر دو و نیم ساله دولت مردمی سیزدهم، بخشی از این دستاوردهاست.

اوجی ادامه داد: بخش زیادی از این دستاوردها با بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام صنعت نفت که بعضی تا بیش از ۱۰ سال معطل مانده بودند، به‌ دست آمده است.

وزیر نفت با بیان این‌که در دولت سیزدهم، اتفاقات بزرگی در صنعت نفت افتاده، تصریح کرد: دولت مردمی سیزدهم از همان آغاز کار هیچ‌گاه منتظر مذاکرات رفع تحریم‌های بین‌المللی و خارجی‌ها نماند و طی دو سال و نیم اخیر با اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی اتفاق‌های بزرگی در صنعت نفت ایران رخ داد.

وی با تأکید بر این‌که در آغاز به‌کار دولت مردمی سیزدهم، مقدار تولید و صادرات نفت کشور اوضاع مطلوبی نداشت، تصریح کرد: امروز در این حوزه به اعداد و ارقامی دست یافته‌ایم که باور آن برای بسیاری از اشخاص سخت است.

اوجی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۲، حدود ۱۳۲ طرح نیمه‌تمام به ارزش ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را تکمیل و هم‌زمان عملیات اجرایی ۵۰ طرح به ارزش ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را آغاز کردیم.

به گفته اوجی، این در حالی است که در سال ۱۴۰۳، ۷۹ طرح به ارزش ۱۶ میلیارد دلار تکمیل و عملیات اجرایی ۵۰ طرح به ارزش ۲۵ میلیارد دلار آغاز خواهد شد.

وی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت ایران را فرصتی مناسب برای نمایش دستاوردهای بزرگ دو و نیم سال اخیر وزارت نفت در دولت سیزدهم دانست و بیان نمود: در این مدت، تولید نفت خام ایران بیش از ۶۰ درصد رشد کرد و صادرات آن به‌شدت افزایش یافت.

اوجی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: در وزارت‌خانه برنامه‌ریزی کردیم که اولویت با اتمام پروژه‌های نیمه تمامی باشد که در راستای رشد تولید و صادرات باشد، ضمن آن‌که در مرحله بعد اجرای پروژه‌های بزرگ را در دستور کار قرار دادیم.

وی با اشاره به این‌که این قوت قلبی برای صنعتگران نفت کشور است که این حجم عظیم از شرکت‌های نفتی و صنعتی و عمرانی در نمایشگاه امسال حضور دارند، گفت: امسال ان‌شاءالله از دستاوردهای دولت مردمی در صنعت نفت رونمایی می‌کنیم؛یکی از دستاوردهای ما فاز ۱۱ پارس جنوبی بود که به مدت ۲۰ سال این پروژه دست به دست می‌شد که سرانجام به لطف خدا و با همت کارکنان صنعت نفت، این فاز به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون روزانه ۱۲ میلیون مترمکعب تولید گاز دارد.

به گفته اوجی، قرار است با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا پایان دولت سیزدهم، این میزان به ۳۰ میلیون مترمکعب و در سال‌های بعد به ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

وزیر نفت در ادامه، اظهار داشت: در بحث ذخیره‌سازی نیز همکاران ما پروژه‌های خوبی را انجام دادند.سال گذشته، بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز بیشتر ذخیره کردیم که در نوع خود، بی‌نظیر است. احداث بیش از یک‌هزار کیلومتر خطوط لوله گاز سراسری، 5 ایستگاه تقویت فشار و گازرسانی به بیش از 6 هزار روستا طی این مدت،بخش دیگری از دستاوردهای صنعت نفت و گاز در این دولت است.

اوجی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: امروز سرمایه‌گذاران با تسهیلاتی که در این زمینه در صنعت نفت انجام شده، در مسیری هموارتر گام برداشته و دیگر مشکلی در زمینه سرمایه‌گذاری در این صنعت مادر و ارزآور ندارند.

وی ادامه داد: ما از همین‌جا به همه سرمایه‌گذاران اعلام می‌کنیم که وزارت نفت حمایت خود را از آنان دریغ نکرده و هیچ مدیری در صنعت نفت دولت سیزدهم نیست که در مسیر سرمایه‌گذاری محدودیت ایجاد کند و ما امیدواریم که با سرمایه‌گذاری و تلاش آنان، افزایش درخور در حوزه نفت و گاز داشته باشیم.

وزیر نفت تصریح نمود: بر اساس آمار بانک مرکزی و شاخص‌های سازمان ملی آمار، رشد اقتصادی گروه نفت و گاز طی یک‌سال اخیر 20 درصد و بی‌نظیر بوده است.

اوجی در پایان، ضمن تشکر از حضور تمامی فعالان حوزه نفت و گاز در این رویداد مهم بین‌المللی،خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه، پس از ایجاد تعامل بین سازندگان داخلی و وزارت نفت، آن است که به سرمایه‌گذاران این نوید را بدهیم که در صنعت نفت، بازگشت سرمایه در کوتاه‌ترین زمان رقم می‌خورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.