به گزارش پویشگران گیل: باید از خود پرسید آیا دکتر حشمت از گفتمان حاکمیتی ارتش قزاق مطلع بود؟ آیا امان نامه شبیه قرآن بر سر نیزه کردن نوعی فریب متدینینی مثل دکتر حشمت نبود؟ اصطلاح نرمش قهرمانانه در ادبیات سیاسی پایبندی به اصول و تکنیک و تغییر روش و تاکتیک است. دکتر حشمت در مناسبات
به گزارش پویشگران گیل: باید از خود پرسید آیا دکتر حشمت از گفتمان حاکمیتی ارتش قزاق مطلع بود؟ آیا امان نامه شبیه قرآن بر سر نیزه کردن نوعی فریب متدینینی مثل دکتر حشمت نبود؟ اصطلاح نرمش قهرمانانه در ادبیات سیاسی پایبندی به اصول و تکنیک و تغییر روش و تاکتیک است. دکتر حشمت در مناسبات خود زمینه این نرمش را در امان نامهای می دانست که از سوی مقامات حکومت بر صفحه جلد قرآن نگاشته شده بود. او دریافته بود که با جنگ چریکی نمیتوان بر قزاق و دول موافق حاکمیت مبارزه کرد. بنابراین باید ضمن حفظ اصول مبارزه روش را تغییر داد. تاریخ نشان داد که این گمان او اشتباه بود زیرا ارتش و فرمانده قزاق آن سرهنگ قریب به هیچ اصل اخلاقی پایبند نبودند. البته این روش مواجهه خاص دکتر حشمت نبود در قضیه دنبال کردن میرزا و یارانش توسط بیست هزار نیروی ارتش قزاق’ سردار جنگل نیز تلاش داشت با این خیل عظیم روبرو نشود. آیا عمل دکتر حشمت مبتنی بر کنش جمعی سران نهضت نبود؟ اینکه عمل حشمت مورد نقد قرار گیرد یک طرفه به قاضی رفتن است. باید از خود پرسید آیا دکتر حشمت از گفتمان حاکمیتی ارتش قزاق مطلع بود؟ آیا امان نامه شبیه قرآن بر سر نیزه کردن نوعی فریب متدینینی مثل دکتر حشمت نبود؟ با تحلیل محتوای روایت های تاریخی معلوم میشود دکتر حشمت به دلیل طینت پاک و آزادی خواهانه اش وارد نهضت شد و تا پایان کار نیز وفادار به نهضت ماند اما در پیچ تاریخی جهت گیری و تغییر روش درگیر خیانت حاکمان جاه طلب شد و جان پاکش را در راه آزادی هدیه کرد. روحش شاد. نویسنده: دکتر محمود رنجبر عضو هیات علمی دانشگاه گیلان و رییس پژوهشکده گیلان شناسی
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.