کد خبر : 55405
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۵:۳۷

سردار حسين حسن پور 

آگاه‌سازي به خطر مصرف مواد يکي از روش‌هاي پيشگيري است

آگاه‌سازي به خطر مصرف مواد يکي از روش‌هاي پيشگيري است
تأثير آموزش مهارت‌هاي ‌زندگي در پيشگيري از اعتياد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

اعتياد به مواد مخدر تهديدي جدي براي ساختارهاي فرهنگي، اجتماعي، بهداشتي و اقتصادي جامعه است که اگر به آن پرداخته نشود، انواع آسيب‎‌هاي اجتماعي را به دنبال خواهد داشت و مي‌تواند رشد و توسعه جامعه را بر هم زند و منابع انساني، اقتصادي و اجتماعي را تضعيف کند و جامعه را به ورطه نابودي بکشاند.
افرادي که از لحاظ اجتماعي دچار آسيب هستند از جمله افراد معتاد به مواد مخدر، عموما از توانايي‌ سطح پاييني براي مقابله با مسائل و چالش‌هاي روزمره برخوردارند. هدف از پيشگيري آگاهي دادن به افراد درخصوص فشارهاي رواني و چگونگي برخورد مناسب با مشکلات و تلاش در رفع عواملي که مي‌تواند آرامش رواني فرد را به خطر بيندازد.
براساس مطالعات، بين رفتارهاي ضداجتماعي و سوء مصرف مواد رابطه مستقيم وجود دارد. عوامل متعددي در گرايش به اعتياد نقش دارند که يکي از مهم‌ترين اين عوامل عدم «مهارت‌هاي زندگي» در فرد مي‌باشد. آموزش مهارت‌هاي زندگي از جنبه‌هاي مختلف، فرد را براي رويارويي و مواجهه با پيشامد‌هاي زندگي آماده کرده و با تقويت شخصيت فرد، او را در انتخاب مسير مناسب زندگي هدايت مي‌کند.
آگاه‌سازي افراد نسبت به خطرهاي ناشي از مصرف مواد و توانمندسازي آن‌ها با آموزش مهارت‌هاي زندگي، يکي از روش‌هاي پيشگيري از اعتياد است. امروزه با توجه به شبکه گسترده و پيچيده ارتباطات افراد با استرس و فشارهاي متعددي رو به رو  هستند که مقابله موثر با آن‌‌ها نيازمند مهارت‌هاي رواني و اجتماعي است.
مهارت‌هاي زندگي به مجموعه‌اي از توانايي‌هاي رواني – اجتماعي گفته مي‌شود که قدرت سازگاري، رفتار مثبت و کارآمد را در فرد افزايش مي‌دهد و به او کمک مي‌کند تا بدون آسيب به خود يا ديگران، مسئوليت‌هاي مربوط به نقش اجتماعي خود را بپذيرد و با چالش‌هاي روزانه زندگي به شکل موثرتر رو به رو شود.
افراد دچار سوء مصرف مواد در کارکردهاي درون فردي و بين فردي خود دچار ضعف‌هايي هستند. نقائص درون فردي شامل عدم مهارت حل مسأله، تصميم‌گيري و تفکر انتقادي، نقائص بين فردي، نداشتن مهارت‌هاي اجتماعي و ارتباط موثر را شامل مي‌شود. با آموزش مهارت زندگي فرد توانايي لازم براي خودآگاهي، مثبت‌انديشي، حل مسأله، مديريت استرس، کنترل خشم، افزايش اعتماد به نفس و مقابله با فشار منفي همسالان را کسب مي‌کند.
با به کاربردن مهارت‌هاي زندگي فرد با روش‌هاي‌ صحيح تصميم‌گيري و حل مسأله آشنا مي‌شود در نتيجه مي‌تواند بر هيجان‌هاي منفي خود غلبه کند و روش‌هاي کارآمدتري را براي مقابله با هيجانات به کار گيرد.
با آموزش مهارت زندگي مي‌توان به افراد آموخت که هر تجربه‌اي مناسب نيست و بدون در نظر گرفتن عواقب هر کار، نبايد به آن تن داد.
بسياري از افراد به ويژه نوجوانان پس از قرار گرفتن در موقعيت‌هاي دشوار به دليل عدم مهارت‌هاي مقابله با فشار رواني به تصور اشتباه براي تسکين هيجان‌هاي منفي خود به مصرف مواد مخدر روي مي‌آورند. بديهي است هرچه اين آموزش از سنين پايين‌تر به ويژه در دوران کودکي و اوايل نوجواني آغاز شود مي‌تواند نقش تعيين‌کننده‌اي را در پيشگيري از اعتياد ايفا کند.
پيشنهادات:
با توجه به اهميت آموزش مهارت‌هاي زندگي در پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي پيشنهاد مي‌شود اين مهارت در قالب کلاس‌هاي آموزشي در مدارس متوسطه و دانشگاه‌ها برگزار شود.
برگزاري کلاس‌هاي آموزشي مهارت زندگي براي معتادان بهبود يافته در نظر گرفته شود.
ساخت برنامه جامع آموزشي در زمينه (مهارت خودآگاهي، ارتباط موثر، مقابله با استرس، مديريت هيجان، حل مسئله، تصميم‌گيري، تفکر انتقادي و تفکر خلاقانه) از سنين کودکي در مهد کودک‌ها و مدارس بسيار حائز اهميت است.
همچنين مي‌توان با ساخت برنامه‌هاي توانمندسازي از طريق صدا و سيما با حضور متخصصان حوزه روانشناسي اين مهارت را به عموم آموزش داد.

سردار حسين حسن پور
جانشين فرمانده انتظامي استان گيلان

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.