کد خبر : 31716
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹

مدیر کل راه آهن شمال ۲:

رشد ۱۴ درصدی تخلیه و بارگیری از راه‌آهن شمال ۲

رشد ۱۴ درصدی تخلیه و بارگیری از راه‌آهن شمال ۲
ولدی:طی سه ماه گذشته ۸۴ هزار و ۲۱۹ تن کالا به این پایانه مرزی وارد شده که نسبت به ۵۵ هزار و ۲۹۱ تن سال قبل حدود ۵۲ درصد رشد دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران‌ گیل:

مدیرکل راه‌آهن شمال۲ گفت: در سه ماهه نخست امسال ۸۹۹ هزار و ۴۰۲ تن کالا از راه آهن شمال ۲ تخلیه و بارگیری شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۷۸۶ هزار و ۹۹۳ تن حدود ۱۴ درصد رشد دارد.

غلامحسین ولدی افزود: در بخش تخلیه ۵۶۱ هزار و ۷۳۰ تن کالا از این مسیر حمل و نقل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۴۳۱ هزار و ۴۹۳ تن حدود ۳۰ درصد رشد یافته است.

وی اضافه نمود: در بخش بارگیری ۳۳۷ هزار و ۶۷۲ تن کالا از این مسیر حمل شد که عمده کالاهای تخلیه و بارگیری شده شامل خاک،کود اوره و آهن آلات است.

مدیر کل راه آهن شمال ۲ از رشد ۲۱ درصدی مبادلات ریلی از پایانه مرزی آستارا خبر داد و اظهار داشت: در سه ماهه نخست سال ۲۲۰ هزار و ۹۹۲ تن کالا از پایانه ریلی آستارا حمل و نقل شد درحالی که مجموع مبادلات از این پایانه ریلی در مدت مشابه سال قبل ۱۸۲ هزار و ۲۶۹ تن بود.

وی تصریح کرد: طی سه ماه گذشته ۸۴ هزار و ۲۱۹ تن کالا به این پایانه مرزی وارد شده که نسبت به ۵۵ هزار و ۲۹۱ تن سال قبل حدود ۵۲ درصد رشد دارد.

ولدی با بیان اینکه در سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ در مجموع ۴۲ هزار و ۸۶۷ تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا صادر شده است، گفت: ترانزیت کالا از این مسیر هم در سه ماه نخست امسال ۹۳ هزار و ۹۰۶ تن بود که نسبت به۶۹ هزار و ۸۵۶تن مدت مشابه سال قبل با رشد ۳۴ درصدی همراه بوده است.

مدیرکل راه آهن شمال۲، عمده کالاهای ترانزیتی در پایانه ریلی آستارا را شامل آرد، ارزن، گندم و جو، چوب و الوار، کالاهای وارداتی را ذرت، عدس و چوب، الوار و انواع مرکبات، انواع میوه و کالاهای صادراتی را نیز شامل؛ سیمان، مواد شیمیایی، نمک طعام، سنگ گرانیت و غیره اعلام کرد.

حوزه استحفاظی اداره کل راه‌آهن شمال٢ از خروجی ایستگاه هشتگرد در استان البرز شروع و ضمن در برگرفتن تقریبا تمام خطوط ریلی استان قزوین به ایستگاه رشت می رسد. ادامه این مسیر در آینده به بندانزلی و آستارا ختم خواهد شد.

راه آهن قزوین – رشت نیمه اسفندماه سال ۹۷ افتتاح شد و به صورت یک خطه از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران – تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین‌سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم (ع) ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.
این محور در حال حاضر شامل ۱۰ ایستگاه آبیک، زیاران، کهندژ، قزوین، سیاه‌چشمه، کوهین، لوشان، رستم‌آباد، سراوان و رشت می‌باشد که از این میان ایستگاه‌های قزوین، رشت و لوشان ایستگاه‌های تشکیلاتی بزرگ محسوب می‌شوند.

راه آهن قزوین – رشت ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته و برای احداث این خط ریلی حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است. یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن گیلان تکمیل نوستراک شمال – جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه اهن رشت – قزوین، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.

اولین محموله بار گیلان از طریق خط ریلی نیز نیمه اردیبهشت ماه سال ۹۸ از مبدأ خوزستان به رشت رسید.

 

منبع:ایرنا

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.