کد خبر : 30532
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۶

رئیس سازمان شیلات ایران:

رشد ۱۱ درصدی تولیدات شیلاتی

رشد ۱۱ درصدی تولیدات شیلاتی
۲۶۶حسینی: بازار تخصصی شیلاتی در کشور فعال است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران‌ گیل:

سیدحسین حسینی در حاشیه جشنواره ملی رهاسازی بچه ماهیان استخوانی،خاویاری، دریایی و میگو در آب‌های دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و آبهای داخلی که در شهرستان رودسر گیلان گفت: در دولت سیزدهم تعداد شرکت های دانش بنیان فعال در این بخش نیز از ۶ مورد به ۵۳ شرکت رسیده است.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در این دولت شاهد رشد ۱۱ درصدی تولیدات شیلاتی هستیم چنانکه میزان تولید محصولات شیلاتی از یک میلیون ۲۶۳ هزار تن در دولت قبل به یک میلیون و ۴۰۸ هزار تن رسیده است.

وی عنوان کرد:در این مدت سهم اشتغال در صنایع شیلاتی هم از ۲۶ هزار نفر به ۲۳۶ هزار نفر افزایش یافت.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: در زمینه توسعه اقتصاد دریامحور استقرار قفس‌های پرورش ماهی از ۱۳۳ قفس به نزدیک ۳۳۹ مورد افزایش یافته و رشدی قابل توجه در این حوزه دارد و در زمینه خود اتکایی به محصولات داخلی در این زمینه نیز اکنون ۸۵ درصد از تجهیزات قفس ها بومی سازی شده است.

حسینی اظهار کرد: در زمینه تولید گیاهان آبزی نیز با رشدی ۱۰ برابری از نظر وزنی،میزان آن از ۳۳ تن به ۳۴۷ تن رسیده و موسسه تحقیقات شیلات به دانش تکثیر مایکرو جلبک ها و نشاکاری کاهوی دریایی دست یافته است و ما برای تجاری سازی درصدد فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری در این حوزه هستیم.

وی تاکید کرد: در بخش خوراک آبزیان نیز از وارد کننده به صادر کننده این محصول تبدیل شده‌ایم و سال گذشته ۵۶ هزار تن خوراک آبزیان صادر شد.

وی ادامه داد: در زمینه تخم چشم زده از نهاده‌های اصلی ماهی قزل آلا نیز از وابستگی رهایی یافته و از حدود ۵۰۰ میلیون قطعه نیاز کشور ۳۶۵ میلیون قطعه توسط شرکت‌های دانش بنیان در کشور تولید شده و اکنون قابلیت تولید تمامی نیاز تخم چشم زده قزل آلا را داریم.

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران اضافه کرد: در طراحی و ساخت شناورهای صیادی اعم از قایق،لنج و کشتی تا ادوات صیادی همه را کاملا بومی کرده و تلاش‌های صیادی در آبهای کم عمق،عمیق و اقیانوس‌ها اکنون به طور کامل با تجهیزات ایرانی امکان‌پذیر است.

وی گفت: موضوع محاسبه شغل صید و صیادی در گروه مشاغل سخت و زیان آور که بیش از ۲۰ سال جامعه صیادی را درگیر کرده بود سال گذشته باکمک مجلس شورای اسلامی در پروسه عملیاتی شدن قرار گرفت و در بابلسر نخستین صیاد شمالی از مزایا آن استفاده کرد.

حسینی اظهار کرد:در بخش افزایش تولید در واحد سطح نیز در حوزه مکانیزاسیون از تکنولوژی ویژه نانو حباب در گندزدایی آبها در آبزی پروری بهره گرفتیم و این امر راندمان تولید را ۲.۵ برابر افزایش داد.

رئیس سازمان شیلات ایران،یکی از مصداق‌های مهم طرح‌های تولیدی اقتصادی دریا محور را شهرک‌های مولد کشاورزی در سواحل دانست و افزود:گیلان یکی از استان‌های مستعد در ایجاد شهرک‌های مولد کشاورزی است که امیدواریم با همکاری استاندار گیلان این مهم در این استان محقق و اجرایی شود.

شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در اشتغال،تولید پایدار و تقویت معیشت خانوارها دارند که با ایجاد زنجیره ارزش افزوده سطح تولید را افزایش داده و در اشتغال‌زایی و افزایش درآمد خانوارها نقش ارزنده ای ایفاء می‌کنند.

وی گفت: نخستین شهر مولد در دلیران استان بوشهر با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی توسط شرکت جهاد توسعه زیرمجموعه این وزارت خانه طراحی و ۲۰ درصد آن اجرا شده است؛ اجرای این شهرهای مولد در پنج نقطه ساحلی کشور نیز مصوب شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.