کد خبر : 30466
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

بهره‌برداری از۴۰ پروژه آماده کشاورزی

بهره‌برداری از۴۰ پروژه آماده کشاورزی
دکتر صالح محمدی: ۴۰ پروژه کشاورزی گیلان آماده بهره‌برداری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران‌ گیل:

دکتر صالح محمدی گفت: ۱۹ پروژه آب و خاک، ۱۰ طرح منابع طبیعی و آبخیزداری،چهار طرح دام و طیور،سه پروژه صنایع کشاورزی از جمله صنایع تبدیلی، تکمیلی و مکانیزاسیون، ۲ پروژه باغبانی و گلخانه، یک طرح شیلات و آبزی پروری و یک پروژه حفظ نباتات آماده افتتاح است.

وی با بیان اینکه این تعداد پروژه هفته جهاد کشاورزی در گیلان به بهره‌برداری می‌رسد،افزود: برای افتتاح این تعداد پروژه چهار هزار و ۲۹ میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات بانکی،اعتبارات ملی، استانی و خودیاری (مشارکت مردمی و آورده شخصی) هزینه شده‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان نمود: این تعداد پروژه برای ۱۳۸ نفر اشتغال مستقیم و ۵۷۱ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده ضمن اینکه سه هزار و ۸۷ خانوار از آنان بهره‌مند می‌شوند.

۲۱ تا ۲۷ خرداد هفته جهاد کشاورزی نام گرفته است؛ گیلان دارای ۴۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند؛ برنج،چای،زیتون،پیله ابریشم،بادام زمینی،زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند؛گیلان همچنین یکی از تولیدکنندگان مهم طیور در کشور است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی،علی کاظمی،صدری،حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.