کد خبر : 30146
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸

۱۱۶ واحد صنعتی گیلان در دولت سیزدهم احیاء شد

۱۱۶ واحد صنعتی گیلان در دولت سیزدهم احیاء شد
تیمور پورحیدری: استان پیش از دولت سیزدهم ۳۳۰ واحد صنعتی راکد داشت که طی سه سال اخیر ۱۱۶ واحد از این صنایعڄ احیاء شده و به مدار تولید بازگشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران‌ گیل:

تیمور پورحیدری از رشد ۵۰ درصدی واحدهای صنعتی احیاء شده در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ۶ واحد صنعتی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، ۴۴ واحد در سال ۱۴۰۱ و در سال ۱۴۰۲ هم ۶۶ واحد صنعتی در سایه تلاش های دولت رئیس جمهور شهید احیاء شدند.

وی با اشاره به دستاوردهای دولت شهید آیت الله رئیسی در حوزه دانش بنیان‌ها افزود: در بخش آموزش،پژوهش و فناوری حدود ۱۹ واحد دانش بنیان در این دولت ایجاد و ۷۸ واحد تحقیق و توسعه (آر. اند. دی) تاسیس شد.

وی ادامه داد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در استان گیلان ۱۴۲ جواز تاسیس واحد صنعتی با برآورد سرمایه گذاری ۳۳ هزار و ۵۸۳ میلیارد ریال و اشتغالزایی سه هزار و ۶۸۷ نفر صادر شد، در سال ۱۴۰۱ تعداد مجوزهای صادره به ۱۸۸ جواز، سرمایه‌گذاری به ۵۷ هزار و ۴۵۳ میلیارد ریال اشتغال پیش بینی شده به سه هزار و ۸۱۸ نفر رسید و در سال ۱۴۰۲ هم ۱۷۴ مجوز صنعتی با پیش بینی سرمایه‌گذاری ۱۰۷ هزار و ۴۰۲ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای یک هزار و ۵۵۱ نفر صادر شد.

پورحیدری تصریح کرد: در طول این دولت، استان گیلان در تعداد صدور پروانه‌های بهره برداری صنعتی و میزان اشتغال ایجاد شده به ترتیب یک و ۹ دهم درصد و ۱۷۴ درصد رشد داشت.

وی افزود: طی سه سال در این استان ۴۷۷ مجوز بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری ۱۴۹ هزار و ۸۸۱ میلیارد و ۱۱۶ میلیون ریال صادر شد که برای ۱۳ هزار و ۸۱۳ نفر شغل ایجاد می کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان از رشد ۳۷ درصدی عملکرد بخش معدن در صدور مجوزهای معدنی خبر داد و افزود:در دولت سیزدهم در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ سه مجوز در سال ۱۴۰۱ هشت مورد و در ۱۴۰۲نیز ۱۱ مجوز معدنی در استان صادر شده است.

وی تصریح کرد: میزان برداشت مواد معدنی در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هم به ترتیب هفت میلیون و ۹۸۰ هزار تن، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ۹ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۲۲ تن بود که رشدی چهار درصدی داشت.

به گفته وی، طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، ۴۳، ۷۶ و ۴۰ مزایده برای احیای معادن راکد در استان گیلان برگزار شده است.

پورحیدری اضافه کرد:در بخش بازرگانی خارجی هم طی سه سال هزار و ۲۰۰ کارت بازرگانی صادر شد که از این تعداد ۲۶۸ کارت در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، ۳۸۰ کارت در سال ۱۴۰۱ و ۵۸۲ کارت در سال ۱۴۰۲ صادر شده است.

وی با اشاره به رشد سه و ۶ دهم درصدی ارزش کالا و یک و ۶ دهم درصدی میزان صادرات انجام شده در دولت سیزدهم گفت: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به میزان۸۳۱ تن کالا به ارزش ۵۱۰ میلیون دلار، در سال ۱۴۰۱ هزار و ۲۱۷ تن کالا به ارزش ۷۲۱ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲ هزار و ۲۳۷ تن کالا به ارزش ۷۴۷ میلیون دلار صادر شد.

پورحیدری افزود: هزار و ۹۵ تن کالا در نیمه دوم ۱۴۰۰ به ارزش ۸۰۲ میلیون دلار، در سال ۱۴۰۱ هزار و ۷۲۰ تن کالا به ارزش هزار و ۵۲۰ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲ هم ۲ هزار و ۵۳۰ تن کلا به ارزش هزار و ۹۸۰ میلیون دلار وارد این استان شده است. درصد تغییرات واردات به لحاظ ارزشی ۳۰ درصد وحجمی ۴۷ درصد رشد داشت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان اظهار کرد: در بخش بازرگانی خارجی در سه سال گذشته استان گیلان ۱۴۹ هزار و ۳۴۹ پروانه کسب صادر و تمدید شد همچنین در دولت سیزدهم ۶ هزار و ۳۸۷ مجوز مشاغل خانگی نیز صادر شده است.

 

 

 

منبع:ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.