به گزارش پایگاه اطلاعرسانی پویشگران گیل:
بر اساس اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی،پروژه راهآهن رشت- کاسپین که قرار بود صبح امروز با حضور مهرداد بذرپاش بهره برداری شود و در مدار ریلی بندر کاسپین به راه آهن سراسری پیوند بخورده و کریدور شمال و جنوب را تکمیل کند، لغو شد.
ساخت مسیر رشت – کاسپین در سال ۹۸ کلید خورد؛ اما عمده آن در دولت رئیس جمهور شهید با حساسیتها و دستورهای وی به انجام رسید. این پروژه که اهمیت ویژهای در حوزه حمل و نقل داخلی، بار و مسافر دارد،بندر کاسپین را به خط آهن سراسری وصل کرده و نقطه اتصال دریای خزر در شمال کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران خواهد بود.
طول این راهآهن ۳۵ کیلومتر است و برای ساخت آن ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و تکمیل و بهرهبرداری از آن افزون بر تسهیل رویههای صادراتی،وارداتی و ترانزیت کشور یکی از مهمترین و راهبردیترین راهگذرها یا کریدورهای حملونقل بینالمللی را (کریدورشمال – جنوب) را پس از گذشت ۲۴ سال فعال میکند.
این کریدور که بر اساس امضای توافقنامه ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۰ ( ۲۲ شهریور ۱۳۷۹) بین دولتهای ایران،روسیه و هند شکل گرفته اکنون بین ۱۳ کشور جمهوری آذربایجان، بلاروس،بلغارستان،ارمنستان، هند،ایران،قزاقستان،قرقیزستان،عمان،روسیه،تاجیکستان، ترکیه و اوکراین به تصویب رسیده است که اروپای شمالی و غربی،فدراسیون روسیه، قفقاز،خلیج فارس (مسیر غربی)،آسیای مرکزی، خلیج فارس (مسیر شرقی) و دریای خزر، ایران، خلیج فارس (مسیر مرکزی) را به یکدیگر متصل میکند.
پیش از این خط ریلی قزوین – رشت تا ایستگاه جیرده این شهرستان (رشت) در سال ۱۳۹۷ به بهره برداری رسید و ادامه این پروژه از ایستگاه جیرده تا منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی بندر کاسپین)با عنوان پروژه راه آهن رشت – انزلی شاخه بندر کاسپین به طول حدود ۳۵ کیلومتر در دو قطعه ۶ و هفت در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفت.
پروژه راه آهن رشت – انزلی بعنوان تکمیل کننده کریدور ریلی شمال – جنوب از پروژههای راهبردی و مهم کشور است که میتواند نقش بسزایی در تسریع صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای روسیه و جمهوریهای قفقاز و نیز کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا ایفا کند.
منبع:ایرنا
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.