نماینده عالی دولت در گیلان:
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی پویشگران گیل:
اسدالله عباسی در جلسه ستاد مشترک اقتصاد دریا گفت: با توجه به ابلاغ سیاست های اقتصاد دریا محور در برش استانی باید ماموریت هر دستگاه مشخص و برنامههای آنها هدف گذاری شود و دستگاهها بر اساس اهداف مورد نظر هر سه ماه یکبار گزارش کیفی خود را ارائه کنند.
وی سهم اقتصاد دریا محور کشور از تولید ناخالص ملی را پنج درصد اعلام و افزود:سهم استان گیلان با وجود ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی از اقتصاد دریا ۲ درصد است درحالیکه کشورهای توسعه یافته سهم ۵۰ درصدی از اقتصاد دریا دارند؛ برای بهرهگیری بیشتر از ظرفیت اقتصاد دریا باید از توانمندیهای نخبگان علمی و دانشگاهیان استفاده کرد.
وی به وجود سه بندرانزلی، کاسپین و آستارا در استان گیلان اشاره کرد و گفت:بندر آستارا تاکنون نتواسته از همه ظرفیتهای بندری خود بهره لازم را بگیرد که بابد از ظرفیت اقتصادی آن بیشتر بهره برد.
وی ادامه داد: ظرفیت اسمی بندرانزلی نیز تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰هزار تن کالاست اما اکنون تنها یک میلیون تن از این ظرفیت فعال است و عملیات ترانزیت کالا از این بندر تنها از طریق حمل و نقل جاده ای انجام میشود که در صورت اتصال ریل به این بندر میتوان ظرفیت این بندر را افزایش داد.
عباسی اضافه کرد: اتصال ریل سراسری به بندر کاسپین نیز ظرفیت بسیار مناسبی را در اختیار فعالان اقتصادی قرار داده است که باید در ماههای آینده درصد استقبال فعالان اقتصادی از حمل و نقل ریلی ارزیابی شود که اتصال بندر کاسپین به ساحل مکران تا چه اندازه توانسته در افزایش درآمد ناخالص ملی اثر گذار باشد.
استاندار گیلان تصریح کرد: باید با افزایش تخلیه و بارگیری از اسکلهها و فزونی سرعت کار،در بین بنادر رقابت ایجاد کنیم و بر ظرفیت ترانزیت کالا و حمل و نقل دریایی اضافه کرده و با در کنار هم قرار دادن اقتصاد دریا محور، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد صنعتی و سایر زنجیره ها ارزش افزوده ایجاد هر بخش را مشخص کنیم.
وی افزود: برای احداث کارخانه کشتیسازی رفع موانع انجام و مصوبات لازم اخذ شده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است؛ بانکهای عامل می توانند با سرمایه گذاران موفق ارتباط برقرار کرده و تسهیلات لازم را برای سرعت بخشیدن به کار قرار در اختیار این سرمایه گذاران قرار دهند.
عباسی تصریح کرد: باید سهم گیلان از اقتصاد و گردشگری دریایی تعیین و در این بخش سرمایه گذاری شود؛ بندر چمخاله لنگرود از ظرفیت گردشگری و شیلاتی مناسبی برخوردار است که میتوان آن را بکار گرفت. باید عملکرد کیفی دستگاهها در بخشهای مختلف مشخص شود.
وی جذب سرمایه گذار برای احداث کارخانه کشتیسازی در بنادر انزلی و کاسپین را یکی از امتیازاتی دولت سیزدهم در شکوفایی اقتصاد دریا محور دانست و افزود :کارگو باید در این استان فعال شود و آن بخش از کالاهایی که از طریق دریا حمل میشود را می توان با استفاده از حمل و نقل ترکیبی ترانزیت کرد تا هزینهها را کاهش یابد. (کارگو روش حمل باری است که در آن یک یا چند کالا از طریق هواپیماهای غیرمسافربری و تجاری به نقاط مختلف دیگر فرستاده میشوند.)
عباسی اظهار نمود:بندر کاسپین و منطقه آزاد انزلی با هدف توسعه صادرات ایجاد شده است باید از این فرصت استفاده کنیم تا صادرات ما از وارداتمان فزونی یابد.
وی گفت:برای ایجاد بنادر جدید در استان ابتدا باید ظرفیت موجود ۱۵ هزار تن تخلیه و بارگیری استان تکمیل شود تا در مورد احداث بندر جدید تصمیمگیری کنیم. اسناد بالادستی مشخص و سیاست های راهبردی رهبر معظم انقلاب مشخص شده است و در برنامه هفتم بودجه هم فصل خاصی به اقتصاد دریا محور اختصاص یافته است؛ باید هدف گذاری در برش استانی برای شکوفایی اقتصاد دریا محور در دستور کار داشته باشیم.
وی تاکید کرد: شرایط لازم برای نخبگان و دانشگاهیان فراهم میشود تا آنها بهترین راهکار موجود را با در نظر گرفتن مسائل محیط زیستی برای بهره مندی از ظرفیت دریا را براساس آمایش سرزمینی پیدا کرده و بانکها به تکالیف خود در این بخش عمل کنند.
عباسی اضافه کرد:در سفر دوم رئیس محترم جمهور به استان گیلان باید توسعه اقتصاد دریا محور از مقدمات و تشریفات خارج شده و ایدهها طبق قواعد و قوانین و دستورالعملهای مشخص شده عملی شوند.
وی گفت: مقدمات احداث ریل رشت – آستارا نیز فراهم شده است و درحال آزاد سازی زمینها هستیم.
حسین محمدیان معاون اقتصادی استانداری گیلان نیز در این جلسه اظهار نمود: ایجاد بندر شیلاتی در کیاشهر فرصت بسیار بزرگی است تا اقتصاد دریا در استان گیلان شکوفا شود که بلااستفاده مانده است، این بندر قابلیت آن ر ادارد که دو مقوله گردشگری و تولیدات شیلاتی را بصورت همزمان داشته باشد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان نیز در این جلسه برای تحقق اقتصاد دریا محور چهار سناریو تعریف و گفت:طبق این سناریو باید از حکمرانی متفرق- تامین مالی دولتی به سمت سناریو حکمرانی یکپارچه – تامین مالی عمومی خصوصی حرکت کنیم.
در این جلسه مسئولیت کمیته انرژی نو با منشاء دریا به برق منطقه ای، خدمات برتر به دانشگاه گیلان،محیط زیست دریایی به اداره کل محیط زیست، گردشگری ساحلی و دریایی به میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری،شیلات و کشاورزی دریای به شیلات گیلان، صنایع دریایی به صنعت،معدن و تجارت و حمل و نقل و بازرگانی به راه و شهرسازی سپرده شد.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.