کد خبر : 28844
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان:

ذخیره قریب به ۳۰میلیون مترمکعب آب در سدسفیدرود

ذخیره قریب به ۳۰میلیون مترمکعب آب در سدسفیدرود
خرمی:سدسفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان،آب موردنیاز ۱۷۲ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان را تامین می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران‌ گیل:

وحید خرمی با بیان اینکه بارندگی‌های هفته گذشته خوب بود چنانکه بخشی از کاستی‌ها را می‌توان با آنها جبران و اظهار نمود: هم اینک حدود ۶۸۰ میلیون مترمکعب آب پشت سدسفیدرود ذخیره شده است.

وی در ادامه به موضوع تنظیم آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی این بارش‌ها اشاره و گفت: با توجه به هشدار نارنجی هواشناسی گیلان مبنی بر بارش باران، آبگذاری تمامی کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود از صبح دوشنبه مطابق با نیاز آبی هر منطقه با هدف جلوگیری از خسارت به شالیزارها و ذخیره‌سازی آب تنظیم می‌شود.

وی بیان کرد:در عین حال نوبت‌بندی را تغییر نمی دهیم و در صورتیکه باران نبارید دوباره به روند قبل کانال‌های آبیاری را پرآب خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از شالیکاران خواست تا از بارش‌های بهنگام حداکثر استفاده را ببرند و کشت و کار برنج را بر اساس تقویم زراعی انجام دهند.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی،علی کاظمی،صدری،حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود؛ بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان،رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

سدسفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند،این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده‌است.

کارشناس هواشناسی گیلان با اشاره به هشدار سطح زرد تا اواخر هفته گفت: براساس نقشه‌های هواشناسی سامانه بارشی از اواخر وقت امروز (یکشنبه) وارد استان می‌شود و تا پایان هفته با شدت و ضعف ادامه می‌یابد؛ اما این بارش‌ها از بعد از ظهر فردا دوشنبه تا صبح سه‌شنبه شدید خواهد بود.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.