چهارشنبه 29 خرداد 1398

تمرکز برنامه سوم توسعه ملی آمار کشور بر نظام آمارهای ثبتی مبنا

پویشگران گیل: معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، یکی از مهمترین مباحث مربوط به آمار و اطلاعات در سال های اخیر را ساماندهی آمارهای ثبتی مبنا دانست و عنوان کرد: یکی از مهمترین گام ها در برنامه سوم توسعه ملی آمار کشور استقرار نظام آمارهای ثبتی مبنا است.
بر اساس بند (الف) ماده 10 احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور، مرکز آمار ایران مرجع رسمی تهیه و اعلام و انتشار آمارهای رسمی است. این اقدام مهم و مثبت در حوزه نظام آماری کشور منجر به افزایش اعتماد عمومی و جلوگیری از موازی کاری و اتلاف منابع شده است.
در این راستا «برنامه توسعه ملی آمار کشور 1400-1396» با رویکرد نهادسازی تحول بنیادین در نظام ملی آمار ایران در تاریخ 25 آبان ماه سال 1397 و در پنجاه وهشتمین جلسه شورای عالی آمار تصویب و بخشنامه اجرای این برنامه در تاریخ 5 آذرماه سال 1397 از سوی دکتر محمدباقر نوبخت، رئیس شورای عالی آمار به تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات و شرکت های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و نهادهای عمومی غیر دولتی ابلاغ شد.
وحید طیفوری، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان درخصوص برنامه توسعه ملی آمار کشور در گفت وگو با ایسنای گیلان، برنامه مذکور را سومین برنامه ملی آمار دانست و اظهار کرد: دو برنامه ملی آمار پیشین مربوط به سال های 1384 تا 1388 و 1390 تا 1394 بوده است.
وی با بیان اینکه از سال 1383 و همزمان با تنظیم لایحه برنامه چهارم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران رویکرد جدیدی در نگرش به نظام آماری در میان برنامه ریزان و تصمیم گیران کشور ایجاد شد، گفت: برای اولین بار نظام آماری نیز به طور مستقیم به متن قانون برنامه های توسعه کشور راه یافت و منجر به تدوین نخستین برنامه ملی آمار شد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با اشاره به تصویب دومین برنامه ملی آمار پس از ابلاغ چشم انداز بیست ساله کشور، تصریح کرد: سومین برنامه نیز با نگاه اصلاح ساختاری متکی نظام آماری ثبتی مبنا در پاییز سال 1397 تصویب و ابلاغ شد.
طیفوری، به کلیات برنامه توسعه ملی آمار پرداخت و یادآور شد: این برنامه براساس محورهایی که قبلا اشاره شد، دارای 10 ماده است. از آنجایی که مرکز آمار ایران به منظور برداشت یکسان از واژه ها و اصطلاحات، رسالت تهیه و تدوین و انتشار تعاریف و مفاهیم آماری کشور را به عهده دارد، در اولین ماده به ارائه تعاریف و مفاهیم آماری مورد استفاده در این برنامه می پردازد. در ادامه نیز مواردی از قبیل ماموریت نظام آماری و اهداف آن، زمانبندی و سازوکار کلی اصلاح قوانین و تشکیلات را مد نظر قرار می دهد.
وی اضافه کرد: به طورکلی در برنامه مذکور چشم‌انداز و ماموریت، اهداف و راهبردهای کلان نظام آماری و همچنین برنامه اجرایی شدن این راهبردها در محورهای اصلاح قوانين، مقررات و تشکيلات نظام آمار، توليد آمار و استقرار نظام آماری ثبتی‌مبنا، محاسبات ملی و شاخص‌های کلان، فناوری اطلاعات، پژوهش و آموزش آمار، نظارت و مدیریت کیفیت آماری، ترویج و اشاعه اعتماد عمومی به آمار و گسترش ارایه آمارهای ملی و بین‌‌المللی پیش‌بینی و ارایه شده ‌است.
این مقام مسئول، با بیان اینکه نظام آماری در چشم انداز برنامه سوم نظامی یکپارچه، پاسخگو، مورد اعتماد عموم مردم و متخصصان، تامین‌کننده آمارهای رسمی با کیفیت و پیشرو در آسیا پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا برای دستیابی به این چشم انداز، نظام آماری کشور در برنامه مذکور ماموریت دارد تا تولید و انتشار آمارهای رسمی مورد نیاز ذینفعان داخلی و بین المللی را با رعایت اصول بنیادین آمارهای رسمی و به کارگیری فناوری‌ها و روش‌های مدرن به ویژه ثبتی مبنا، اجرایی کند.
وی نظام آماری را نظامی متشکل از دستگاه‌های اجرایی کشور با راهبری شورای عالی آمار و مرجعیت مرکز آمار ایران دانست که تولید، اطلاع‌رسانی و توسعه آمارهای رسمی کشور را با رعایت اصول بنیادین آمارهای رسمی و در چارچوب قوانین و مقررارت کشور برعهده دارد و تصریح کرد: مفهوم مهم آمار رسمی در این برنامه عبارت است از آمارهای مورد نیاز تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی کشور که توسط دستگاه‌های اجرایی کشور تولید می شود و عنوان آن در فهرست آمارهای رسمی کشور قرار گرفته است.
طیفوری، یکی از چالش های موجود در نظام آماری کشور را کمبود افراد متخصص آماری در دستگاه های اجرایی دانست و ادامه داد: خوشبختانه در ماده چهار این برنامه دستگاه های اجرایی مکلفند در تدوین «سند جامع نیروی انسانی» خود تقویت واحدهای آمار و جذب و نگهداشت و ترمیم (تقویت) نیروهای متخصص آمار را در اولویت قرار دهند و سازمان اداری و استخدامی کشور نیز همکاری و تمهیدات لازم را برای تحقق این هدف به عمل آورد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با اشاره به فرسایشی بودن نظارت بر حسن انجام کار در نظام آماری، گفت: در بند (و) ماده چهار دستگاه های اجرایی مکلف شده اند نسبت به برقراری فوق العادهای ویژه مشاغل آماری در سقف 25 درصد بند(ب) ماده 68 قانون خدمات کشوری و قوانین مربوط دیگر اقدام کنند و فرایند اجرایی آن را با پیشنهاد کمیته آمار بخشی دستگاه به انجام برسانند.
وی یکی از مهمترین مباحث مربوط به آمار و اطلاعات در سال های اخیر را ساماندهی آمارهای ثبتی مبنا دانست و عنوان کرد: یکی از مهمترین گام ها و اهداف تعریف شده در برنامه سوم توسعه ملی آمار کشور استقرار نظام آمارهای ثبتی مبنا است. در این روش منابع اطلاع، عمدتا ادارات، سازمان ها، دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی هستند.
طیفوری اضافه کرد: با استقرار و اجرای این روش علاوه بر افزایش کیفیت، سرعت، دقت و کاهش هزینه تولید آمار، شاهد کاهش روزافزون و قابل توجه جمع آوری آمار و اطلاعات به روش آمارگیری میدانی و مراجعه حضوری به مردم (کاهش بار پاسخگویی) خواهیم بود. در این برنامه سلسه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است، تا حدی که دستگاه های اجرایی موظف شده اند داده ها و به ویژه ریزداده های حاصل از فعالیت‌های روزمره و جاری خود را به ‌صورت یکطرفه بر بستری امن، در اختیار مرکز آمار ایران قرار دهند تا مرکز آمار ایران پس از بررسی، انطباق و تجمیع‌سازی، آمارهای تولید شده را در اختیار کاربران قرار دهد.
وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی مکلفند در اجرای بند(ت) ماده 67 قانون پنج ساله ششم توسعه ارسال ریز‌داده‌های مورد نیاز و سایر همکاری‌های لازم را جهت راه اندازی و اتصال چهار ثبت پایه شامل ثبت آماری جمعیت، فعالیت، کسب و کار و مستغلات را مطابق با نظر مرکز آمار انجام دهند، اظهار کرد: همچنین برای پوشش کامل و اجرایی شدن نظام آمارهای ثبتی مبنا تکالیف سایر دستگاه‌ها نیز مشخص شده است.
این مقام مسئول، با بیان اینکه مرکز آمار ایران موظف شده به منظور استقرار نظام جامع ثبت های آماری ایران برای یکپارچه سازی تمامی اطلاعات آماری مورد نیاز، اقدامات مشخصی را در زمینه ایجاد و اختصاص شناسه یکتا به کسب و کارهای کشور انجام دهد، یادآور شد: براساس بند (الف) ماده 6 این برنامه مقرر شده تا یک سال پس از تصویب این برنامه، «فهرست آمارهای رسمی ایران» را تهیه و پس از تصویب در شورای عالی آمار ابلاغ کنند. پس از آن همه آمارهای رسمی که توسط دستگاه های اجرایی تولید می‌شود، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و در صورت تایید، «نشان کیفیت آمارهای رسمی ایران» را دریافت خواهند کرد.
وی با تصریح بر اینکه ممیزی دوره ای کیفیت آمارهای رسمی براساس «آیین نامه کیفیت آمارهای رسمی ایران» صورت خواهد گرفت، متذکر شد: در این برنامه دستگاه های اجرایی، موسسات، شرکت ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی مکلف شده اند که آمار و اطلاعات مورد نیاز در تمام بخش های کاری مرکز آمار ایران را در اختیار دستگاه اجرایی مسئول تهیه آمار رسمی که همانا معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت استان ها و مرکز آمار ایران را شامل می شود، قرار دهند. همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شده زیرساخت های لازم برای دسترسی به داده ها و ریزداده ها و اطلاعات آماری را تهیه کند.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با تاکید بر لزوم رعایت استانداردهای ابلاغی مرکز آمار ایران در تهیه سالنامه های آماری توسط دستگاه های اجرایی، خاطرنشان کرد: این دستگاه ها می بایست بخشی از اعتبارات پژوهشی و نیز سهمی از یک درصد اعتبارات هزینه ای موضوع بند (ب) ماده 64 قانون برنامه ششم را به فعالیت های پژوهشی نظام آماری خود اختصاص دهند. در زمینه ترویج و ارتقای سواد و فرهنگ آماری نیز همکاری و تعامل سازنده مرکز آمار ایران، صدا و سیما و دستگاه های اجرایی پیش بینی شده است.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پویشگران گیل می باشد
2016 © PoyeshGaranGil.ir