کد خبر : 1065
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸

آب سدسفیدرود گیلان ۱۸ اردیبهشت‌ماه رهاسازی می‌شود

آب سدسفیدرود گیلان ۱۸ اردیبهشت‌ماه رهاسازی می‌شود

به گزارش پویشگران گیل: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از رهاسازی آب سدسفیدرود در کانال‌های آبیاری شبکه سد از روز دوشنبه هیجدهم اردیبهشت‌ماه خبر داد. وحید خرمی افزود: با توجه به بارش‌های چند روز گذشته و پر شدن کانال‌های آبیاری و تعویق رهاسازی آب سدسفیدرود به منظور صرفه‌جویی و ذخیره‌سازی آب برای شرایط پیش رو،

به گزارش پویشگران گیل:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از رهاسازی آب سدسفیدرود در کانال‌های آبیاری شبکه سد از روز دوشنبه هیجدهم اردیبهشت‌ماه خبر داد.
وحید خرمی افزود: با توجه به بارش‌های چند روز گذشته و پر شدن کانال‌های آبیاری و تعویق رهاسازی آب سدسفیدرود به منظور صرفه‌جویی و ذخیره‌سازی آب برای شرایط پیش رو، شروع آب‌گذاری کانال‌ها از ۱۹ اردیبهشت‌ماه در کانال‌های تونل آب‌بر فومنات، گله‌رود (برای بخش سنگر) و کانال راست سد سنگر (برای مناطق شرقی استان)و از روز جمعه ۲۲ اردیبهشت در کانال چپ سد سنگر (برای مناطق مرکزی استان شامل شهرستانهای. رشت و خمام) خواهد بود.
وی اضافه کرد: بارش‌های اخیر و تعویق در زمان رهاسازی آب سد سفیدرود موجب صرفه جویی و ذخیره‌سازی حدود ۵۰ میلیون متر مکعب آب در این سد شد که ذخیره مناسبی برای ماه‌های آتی و گرم سال می‌باشد.
خرمی یادآور شد: مرحله اول آب‌گذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود برای نشاء برنج به مدت ۲هفته به‌صورت پیوسته است و پس از آن نوبت‌بندی آب به‌صورت هشت روز وصل و چهار روز قطع ادامه خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به بیمه محصولات کشاورزی بر اساس توصیه های متولیان امر توصیه کرد:کشاورزان گیلانی ضمن رعایت تقویم زراعی و توصیه‌های فنی سازمان جهاد کشاورزی استان بر اساس تقویم زراعی نسبت به نشاء برنج در مرحله اول آب‌گذاری اقدام کنند.
وی همچنین با توجه به رهاسازی آب سد برای جلوگیری از بروز هرگونه خسارات جانی و مالی به هم‌استانی‌ها، مسافران و پیمانکاران فعال در بستر رودخانه سفیدرود هشدار داد:از تردد و استقرار در بستر و حریم رودخانه‌ها، تأسیسات آبی و کانال‌های آبرسانی خودداری کنند.
وی تاکید کرد:تمامی شرکت‌های فعال در بستر رودخانه سفیدرود نسبت به خارج کردن ادوات و تجهیزات خود اقدام کنند.
به گزارش ایرنا، سدسفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز۱۷۲هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.
این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.
بر اساس آمارها؛ میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از سه میلیارد و۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش‌ها و مصارف مختلف است که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود و بیشترین بخش آب‌بر کشاورزی استان شالیزارهاست.
با رهاسازی آب سد سفیدرود و آبگذاری کانال‌ها شماری از شهروندان و گردشگران برای شنا و ماهیگیری در کنار رودخانه‌ها و کانال های آبیاری مستقر می‌شوند که به طور معمول هرساله به‌دلیل شدت جریان آب غرق شدن افرادی را در پی داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.